Njuike sisdollui
Bargobihttá

Mennesket – et monster?

Hvordan framstiller en kortfilm fra Greenpeace og et dikt av Johan Sebastian Welhaven forholdet mellom mennesket og dyr?

Del 1: Hvordan behandler vi dyra våre?

Diskuter disse påstandene i klassen:

  • Mennesker er mer verdifulle enn dyr.
  • Vi mennesker behandler dyr på en forferdelig måte.

Del 2: Hva mener en historiker?

Se den korte reklamen for tegneserieutgaven av Sapiens, skrevet av den verdenskjente historikeren og forfatteren Yuval Noah Harari, under. Hvordan syns dere han framstiller mennesket?

'Sapiens: A Graphic History' - Official Trailer (YouTube)

Del 3: Greenpeace om menneskets oppførsel

Se kortfilmen "Et monster på mitt kjøkken" av Greenpeace. Diskuter disse spørsmålene i grupper:

  1. Hva er budskapet i filmen?
  2. Hvilke virkemidler bruker filmen for å formidle budskapet sitt?
  3. Hvordan bruker Greenpeace ordet "monster" for å vise hvordan dyr blir behandla av oss mennesker?
  4. Syns dere Greenpeace når fram med budskapet sitt på en effektiv måte? Begrunn svaret deres.
Video: Greenpeace / Begrenset bruksrett

Del 4: Et dikt av Welhaven

I 1836 skrev Johan Sebastian Welhaven diktet "Søfuglen". Hva er det han vil formidle med denne teksten? I denne oppgava skal dere jobbe i grupper. Dere jobber etappevis der første oppgave går ut på at alle i gruppa skal forstå motivet i diktet, deretter skal dere gå inn i tematikken.

  1. Første delmål er at alle skal forstå motivet i diktet, altså hva som skjer. Les diktet mange ganger, diskuter vanskelige ord og innholdet, slik at dere er sikre på at alle i gruppa har forstått innholdet.
  2. Hva mener dere er temaet i teksten? Altså – hva vil Welhaven formidle med diktet sitt?
  3. Hvordan synes dere "søfuglen" beskrives i diktet? Og hvordan bidrar ordvalget i dikta til denne skildringa av fuglen? Pek på eksempler.
  4. Hvordan blir mennesket, her representert gjennom "En Jæger", framstilt?

Søfuglen

En Vildand svømmer stille
Ved Øens høie Kyst;
De klare Bølger spille
Omkring dens rene Bryst.

En Jæger gaar og bøier
Sig i den steile Ur,
Og skyder saa for
Det smukke .

Og Fuglen kan ei drage
Til Redens lune ,
Og Fuglen vil ei klage
Sin Smerte og sin Nød.

Og derfor taus den dukker
Dybt i den mørke Fjord,
Og Bølgen kold sig lukker,
Og sletter ud dens Spor.

I Søens dybe Grunde
Gror Tangen bred og frisk;
Derunder vil den blunde, -
Der bor den stumme Fisk.

(J.S. Welhaven, 1836)

Del 5: Tekst i kontekst

Er synet på menneskets forhold til naturen i tekstene typisk for sin tid? Finn ut hvordan de romantiske dikterne og dagens tekster tar for seg temaet mennesket og naturen ved å lese den vedlagte artikkelen.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Tekster om naturen og mennesket

Hvordan blir naturen framstilt i litteraturen? En artikkel som sammenligner framstillinga av menneske og natur i eldre og moderne tekster.

Del 6: Sammenlign dikt og kortfilm

Hvordan blir egentlig forholdet mellom mennesket og dyra framstilt i kortfilmen "Et monster på mitt kjøkken" og diktet "Søfuglen"? Nå skal dere sammenligne tekstene ved å peke på både likheter og forskjeller.

Jobb i grupper:

  1. Lag en oversikt selv, eller skriv inn i ressursen under.
  2. Bytt oversikt med ei annen gruppe i klassen og sammenlign svara deres.

Alternativt:

Lag en oversikt som ligner den under. Send den rundt i klassen, slik at alle får skrevet inn ett moment. Gå gjennom oversikten i plenum til slutt.

Guoskevaš sisdoallu

Bihtát ja doaimmat
"Et monster på mitt kjøkken"

Diskuter hvilken påvirkningskraft en kortfilm fra Greenpeace har. Og skaper den klimaengasjement eller klimaangst?

Bihtát ja doaimmat
Er mennesket verdt mer enn dyr?

Les tekster med forskjellige syn på menneskets plass i naturen og reflekter over hva slags konsekvenser de forskjellige ståstedene kan ha.