Regler for lastsikring på tog, båt og fly
Regelverket for sikring av last er forankret i de fysiske lovene og en antakelse om hvor store krefter som kan oppstå og virke på transportmiddelet.
Tenk deg gods på en jernbanevogn som treffer en annen vogn. Fartsendringen blir veldig stor på kort tid, og kreftene som skal holde igjen godset, blir enormt store.
Et skip i høye bølger vil rulle eller stampe – det ruller sideveis og stamper når det går mot bølgene. Disse kreftene er sterke og virker også inn på lasten. På sjø kan kravene til sikring være forskjellige alt etter hvilket fartsområde lasten skal transporteres i. For eksempel kan Nordsjøen, Østersjøen og Atlanterhavet ha ulike regler og krav. Skal transporten gå gjennom flere fartsområder, må man sikre etter de strengeste kravene.
I Norge sikres lasten i fly etter bestemmelsene som er gitt i forskrift om transport av gods i luftfartøy og regelverk for norsk sivil luftfart, se lenkesamlingen under. Lasten ligger ofte i igloer, som er små konteinere som er tilpasset flytypen, og igloene blir så låst fast i flyet.