Hva er formålet med turen?
Dersom passasjerene bare skal reise fra A til B, er formålet å komme fram til B. Da er ikke passasjeren interessert i mange stopp underveis, han eller hun vil gjerne komme fram raskt og på en behagelig måte.
Er reisa kort, kreves det mindre komfort enn om reisa er lang, men opplysninger om reiseforløp og antatt ankomst er viktig informasjon som passasjerene ønsker og verdsetter. Det samme gjelder annonsering av holdeplasser.
På lengre reiser vil passasjerene også sette pris på tilleggsgoder som for eksempel kaffe og aviser.
Når reisa er målet, må en planlegge i enda større grad med tanke på opplevelser og trivsel. På en slik tur blir det svært viktig å sørge for en god turopplevelse og få sveisa gruppa sammen sosialt:
Det er vanligvis en fordel om det finnes noen ledige seter på bussen slik at passasjerene kan sirkulere.
Også hyppige stopp kan bidra til at passasjerene raskere blir kjent med hverandre.
Sjåføren eller guiden bør gi god informasjon om severdigheter under reisa.
Tenk gjennom hva du vil oppnå, og planlegg ut fra det.