Njuike sisdollui

Fágaávnnas

Fellesskapstillatelse og CEMT-tillatelse

På samme måte som gyldig sertifikat og yrkessjåførbevis er nødvendig for føreren, er gyldig fellesskapstillatelse nødvendig for transportvirksomheter som driver yrkestransport i EU-/EØS-området.
Luftfoto av et travelt motorveikryss fullt av trafikk på dagtid. Foto.

Fellesskapstillatelse

Alle som driver yrkestransport med gods innen EØS-området, må, i henhold til handelsavtalen (EØS-avtalen) som Norge har inngått med EU, ha fellesskapstillatelse. Kopi av fellesskapstillatelsen skal ligge i kjøretøyet under transport. Handelsavtalen gir norske transportører rett til

  • transport mellom Norge og et land innenfor EU-/EØS-området
  • transport av gods i transitt gjennom et EU-/EØS-land
  • midlertidig kabotasje (transport av gods i et annet EU-/EØS-land)

I tabellen kan du se hvilke land som inngår i EU-, EØS- og EFTA-områdene:

Land i eu, eøs og efta
HandelsunionHandelsavtalerLand
EU

Østerrike, Belgia, Bulgaria, Kroatia, Kypros, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Irland, Italia, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige

EØSNorge, Island og Liechtenstein
EFTANorge, Island, Sveits og Liechtenstein

CEMT-tillatelse

En fellesskapstillatelse er ikke alltid tilstrekkelig. Om du skal kjøre til og fra et land utenom EU-/EØS-/EFTA-området, må du ha en CEMT-tillatelse fra et land som er medlem av den europeiske transportministerkonferansen, eller ITF, som dette internasjonale samarbeidsorganet heter nå. CEMT-tillatelser får du fra Statens vegvesen ved behov.

Eksempel

Om en norsk sjåfør skal kjøre fra Kirkenes til Russland, må sjåføren ha med seg en CEMT-tillatelse. Grunnen er at Russland ikke er medlem av EU, samtidig som både Norge og Russland er medlemmer av ITF.

CC BY-SADán lea/leat čállán Gunnar Ottesen. Vuoigatvuođaguoddit: NKI Forlaget ja Amendor AS
Maŋemusat ođastuvvon 06/23/2022

Oahppanresurssat

Fraktdokumentasjon