Konflikttrappa
CC BY-SA 4.0Konflikttrappa illustrerer hvordan en konflikt kan eskalere. Les artikkelen, og beskriv konflikttrappa med dine egne ord.
Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Å bruke ulike metoder for konflikthåndtering
Konflikttrappa illustrerer hvordan en konflikt kan eskalere. Les artikkelen, og beskriv konflikttrappa med dine egne ord.
Konflikter oppstår når mennesker opplever sterke motsetninger seg imellom og ikke greier å bli enige. Noen konflikter kan oppstå plutselig, mens andre kan utvikle seg over tid.
Tenk over
Tror du at konflikter kan være et gode når de håndteres godt? På hvilken måte i så fall?
Konflikter kan ha både positive og negative sider. Konflikter kan avdekke og tydeliggjøre viktige temaer. Håndtert på riktig måte kan konflikter være en kilde til endring, framdrift, læring og tettere relasjoner. Samtidig kan konflikter ha flere negative sider ved at de kan føre til mindre trivsel og dårlig stemning på arbeidsplassen, lavere produktivitet og mobbing.
Når du er på jobb som servicemedarbeider, vil du kunne oppleve at små og store konflikter oppstår. Kolleger kan være i konflikt med hverandre. Uenighet mellom deg som servicemedarbeider og kunder, brukere eller gjester kan utvikle seg til en konflikt. I tillegg kan det oppstå konflikter mellom kunder, brukere eller gjester.
Du kan også oppleve indre konflikter. Det betyr at du synes det er vanskelig å vite hva som er den beste av flere mulige løsninger.
Tenk over
Tenk ut noen scenarioer som kan skape konflikt på jobb.
Hva tenker du er viktig for å håndtere konflikter på jobb?
Synes du alle servicemedarbeidere bør få tilbud om å delta på konflikthåndteringskurs? Hvorfor / hvorfor ikke?
Når konflikter oppstår på jobben, må du som servicemedarbeider håndtere dem. Da må du
Dersom du har kunnskap om hvordan du skal forholde deg til konflikter, har du bedre forutsetninger for å løse dem – eller kanskje til og med unngå dem helt.
Konflikttrappa er en modell, med fire trinn, som forklarer hvordan en konflikt gjerne utvikler seg. Det er enklest å håndtere en konflikt på det nederste trinnet i trappa. Da er partene villige til å lytte til hverandre. Men enkelte ganger kan en konflikt utvikle seg og eskalere, og det lar seg ikke gjøre å løse den på det nederste trinnet.
Nedenfor kan du lese en beskrivelse av hvert av de fire trinnene i konflikttrappa:
Trinn 1: saklig uenighet, diskusjon
Trinn 2: ingen vil gi seg, krangel
Trinn 3: sinne og usaklighet, kjefting
Trinn 4: konflikten er fastlåst
I videoen nedenfor får du en kort oppsummering av hva som menes med konflikt, hvorfor konflikter kan oppstå, og hvordan konflikttrappa kan hjelpe oss å forstå hvordan konflikter kan eskalere. Du får også noen tips og råd om konflikthåndtering.
Vi kan håndtere konflikter på flere måter, og i den relaterte artikkelen nedenfor kan du lese om flere modeller for konflikthåndtering som kan være til hjelp når du vil forstå konflikter.
Vi kan håndtere konflikter på flere måter. Ulike modeller for konflikthåndtering kan hjelpe oss med å forstå konfliktene.