Analyse av bedriftskulturen
Det er mange forskjellige måter å analysere en bedriftskultur på. En av metodene ligner på situasjonsanalysen, hvor vi tar utgangspunkt i at bedriftskulturen er en viktig del av de interne arbeidsbetingelsene, altså noe som bedriften selv kan kontrollere.
Disse spørsmålene kan være sentrale i analysen:
- Hvilke verdier ønsker vi at bedriften skal ha?
- Eksisterer disse verdiene i bedriften per i dag?
For å finne ut av dette kan det for eksempel være naturlig at bedriften gjennomfører en spørreundersøkelse på arbeidsplassen. Slik kan man finne ut hvordan de ansatte selv oppfatter bedriftskulturen. Ledelsen kan også velge å leie inn en konsulent som får i oppdrag å observere bedriften og komme med forslag til endringer og tiltak.
Det handler egentlig om å finne ut hva som er situasjonen i dag, hvilken retning man ønsker at bedriften skal gå i, og hvordan man skal komme seg dit. I mange coachingmiljøer kalles denne prosessen SØT:
- S – situasjonen nå
- Ø – ønsket tilstand
- T – tiltak for å komme dit