Njuike sisdollui
Bargobihttá

Parsjekk

Elevene jobber to og to og repeterer det viktigste stoffet i et emne, både muntlig og skriftlig.

Elevene hører hverandre med parsjekk

Metoden parsjekk gir elevene trening i å forklare muntlig for hverandre og egner seg godt både som introduksjon til et nytt emne, for å aktivere forkunnskaper og til repetisjon.

  • Elevene jobber i par.

  • Læreren har gjort klar ark med oppgaver.

  • Elevene løser annenhver oppgave på arket. Elev A gjør oppgave 1 og forklarer for elev B. Deretter gjør elev B oppgave 2 og forklarer for elev A.

  • Når det er en oppgave man ikke klarer, hjelper man hverandre eller bruker andre kilder.

  • Etter en viss tid, kanskje 15 minutter, kan dere ta en felles gjennomgang i klassen.

  • Parsjekk egner seg godt til oppstart av ei økt, og da kan man gjerne bruke oppgaver om det man jobbet med forrige økt.

Lag din egen parsjekk

Du kan bruke eksemplene under som utgangspunkt når du skal lage parsjekk som passer til det dere jobber med.

Økologi
Næringsstoffer
Lyd, lys og bølgefenomener
Arvestoffet
Kilde

Candler, L. (2008, 1. januar). Discovering decimals through cooperative learning. Kagan KCL-BCDD. https://www.kaganonline.com/catalog/look_whats_inside/blacklines/BCDDPairsCheck.pdf

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Thomas Bedin.
Maŋemusat ođastuvvon 2022-11-21