Influensere og markedskommunikasjon
Mange bedrifter bruker influensere for å promotere produktene sine. I denne oppgaven skal du vurdere og diskutere influenserrollen.
![Jente med rosa kjole. Mens hjerter faller ned over henne, holder hun en stor rød snakkeboble med et hjerte på, som illustrerer likes på Instagram. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/cpIrZy1e.jpg?width=1024)
Oppgaver:
- Forklar med egne ord hva en influenser er.
- Vurder hvorfor du tror at så mange av oss blir påvirket av influensere.
- Forklar med egne ord hva som menes med influensermarkedsføring.
- Hvorfor tror du at mange bedrifter velger å benytte influensere i sin markedskommunikasjon?
- Det finnes flere virksomheter som tilrettelegger for samarbeid mellom annonsører og influensere. Se om du kan finne eksempler på slike virksomheter, og si noe om hvordan de arbeider.
- Diskuter følgende påstand med en eller flere medelever: «Det er viktig for meg kun å følge influensere som viser klart og tydelig hvorvidt innlegg er kjøpt og betalt.»
Guoskevaš sisdoallu
CC BY-SADán lea/leat čállán Elisabeth Thoresen Olseng.
Maŋemusat ođastuvvon 01/09/2021