Om samfunnskunnskap på NDLA
Samfunnskunnskap er et fellesfag alle elever i norsk videregående skole skal ha. På NDLA ble faget revidert i samsvar med læreplanen LK20 til skolestart i 2020.
Samfunnskunnskap på NDLA er bygd opp med seks hovedemner:
Verktøy for utforskning
Sosialisering, identitet og livsmestring
Ulikheter og utenforskap
Demokrati og medborgerskap
Økonomi, arbeids- og samfunnsliv
Globale perspektiver
Alle disse emnene har ulike underemner.
Med læreplanendringen LK20 fikk fellesfagene noen nye områder. Samtidig er mye av det som alltid har vært sentralt i faget, fortsatt med.
Innhold som er sentralt i læreplanen og på NDLA er:
Sosialisering og identitet, inkludert kjønn, seksualitet og grensesetting
Sosiale forskjeller og utenforskap
Majoritet og minoritet i Norge og Sápmi
Rasisme, diskriminering og hatytringer
Personlig økonomi og forbruk
Organisering av samfunns- og arbeidsliv, inkludert den nordiske samfunnsmodellen
Demokratiet i Norge og ideologisk ståsted
Makt, konflikter og menneskerettigheter
Alle de tre tverrfaglige temaene er sentrale i samfunnskunnskap. Det betyr at du kan jobbe med demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og med bærekraftig utvikling i faget. I samfunnskunnskap er det også naturlig å jobbe tverrfaglig med en rekke andre fag, som norsk, engelsk og naturfag, òg med de ulike yrkesfaglige programområdene.
Vi passer hele tida på å oppdatere faktainformasjon og endringer av ulike lover og regler. Eksempler på dette er hvem som er partiledere, hvor mange fylker vi har, nytt om levekår og ulike konflikter. Vi jobber også for å passe på at eksemplene vi bruker, ikke blir utdaterte. Vi fyller på med innhold, blant annet fra de tverrfaglige temaene.