Nedsatt funksjonsevne
Se filmen og bruk eksempler til å forklare begrepene
fysisk funksjonsnedsettelse
mental funksjonsnedsettelse
intellektuell funksjonsnedsettelse
sensorisk funksjonsnedsettelse
Finn eksempler på og årsaker til
varige funksjonsnedsettelser
forbigående funksjonsnedsettelser
Sjekk hvilke hjelpemidler som finnes på praksisrommet, som dere kan låne. Det kan være rullestoler, rullatorer, krykker eller andre gåhjelpemidler. I tillegg kan dere bruke skjerf som bind for øynene for å simulere nedsatt syn og ørepropper for nedsatt hørsel.
Gå sammen i par hvor den ene simulerer nedsatt funksjonsevne, og den andre er fagarbeider som skal tilrettelegge og veilede. Oppsøk ulike steder, for eksempel kantina på skolen, et kjøpesenter, et fotgjengerfelt og en dagligvarebutikk. Bytt roller underveis slik at dere får prøvd begge.
Reflekter i grupper og i klassen.
Hvordan opplevdes det å ikke kunne se/høre/gå?
Hvordan føltes det å være avhengig av hjelp fra andre og/eller hjelpemidler?
Hvilke utfordringer opplevde dere i rollen som ledsagere?
Hva er viktig å tenke på når dere som fagarbeidere skal legge til rette for mennesker med nedsatt funksjonsevne?
Hvordan var den universelle utformingen på de ulike stedene?
Har dere forslag til konkrete forbedringer med tanke på universell utforming?
Guoskevaš sisdoallu
Vetle på 16 år og fagpersoner fra skolen og helsetjenesten forteller i denne filmen om betydningen universell utforming har for integrering og deltakelse.
Hvordan står det til med universell utforming og tilrettelegging av det fysiske miljøet på stedene der du vanligvis ferdes?