Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Forbedre nettsider ved hjelp av innsiktsarbeid

Fágaartihkal

Bruk målinger og brukerrespons for å forbedre et nettsted

Bruk målinger og respons fra brukerne for å lage et bedre nettsted. Dette øker brukervennligheten, noe som er bra for både de som skal bruke nettstedet, og de som står bak det.

handler om at brukeren enkelt får gjort det hen kommer for å gjøre, på et nettsted. Prøv å gjøre det lett for brukeren å finne fram til viktig innhold. Jo mer fornøyd brukeren er, jo større er sjansen for at brukeren vil komme tilbake. På den måten når du ut til flere med budskapet på nettstedet, enten du skal selge noe eller dele informasjon.

Brukerne ønsker å få løst oppgaven sin så raskt som overhodet mulig (Dalen & Rønjum, 2012, s. 56).

Finn målbare verdier

Hvis du skal få informasjon om bruken av nettstedet ditt, må du finne ut hva du ønsker å måle, og hvordan du skal måle det. Lag deg en eller et spørsmål du ønsker å finne ut av, før du utfører målinger og analyse. For eksempel: Skal jeg bruke store eller små knapper? Skal jeg lage lenker med knapper eller tekst? Forstår brukeren at ikonene er klikkbare?

Måler du dette, kan det hjelpe deg å forbedre nettstedet:

  1. Finn ut hvorfor brukerne kommer til nettstedet. Hva vil de gjøre? Hva søker de etter?

  2. Får de gjort det de skal? Er nettstedet og informasjonen nyttig?

  3. Hva er ? Gjør brukerne det du forventer, som å fylle ut et skjema eller kjøpe skoene de har lagt i handlekurven? Eller klikker mange seg inn uten å gjøre noe?

  4. Er brukerne lojale? Hvor ofte er de innom, og hvor lenge blir de på sidene?

I denne artikkelen finner du flere relevante teknikker og verktøy du kan bruke for å undersøke bruken av et nettsted, og slik skaffe informasjon for å forbedre .

Artikkelen forklarer fem teknikker:

  • 1. Studer trafikktall

  • 2.

  • 3. Spør brukerne

  • 4.

  • 5. (heatmaps)

1. Studer trafikktall

Hva viser høye besøkstall? At mange bruker nettsidene, eller at mange sliter med å få gjort det de skal, og må prøve igjen og igjen? Det hjelper ikke med mange besøk om du ikke får kommunisert ut viktig innhold, og om brukerne ikke får gjort det de skal.

Å ha høy på et nettsted er mer verdifullt enn at mange besøker nettstedet uten å foreta seg noe.

Du kan se besøkstall opp mot hvor lenge brukeren er inne på nettstedet, og om brukeren kjøper produkter, laster ned noe eller ser ferdig en video. At 1000 personer klikker seg inn på en 5 minutter lang video, er ikke så mye å skryte av om det bare er 17 av dem som gidder å se hele videoen.

Hvor mange ser et helt videoklipp?

Når du viser fram en video på nett, klarer du å holde på oppmerksomheten til en del brukere gjennom hele filmen. Men etter hvert som sekundene går, vil flere og flere klikke seg ut av videoen.

I videodelingstjenester som Vimeo og YouTube kan de som har en konto, gå inn og observere grafer over hvor mange som ser en video, og hvor lenge de følger med på filmen. Du kan lese mer om dette i artikkelen "Analyser respons på videoer".

2. Toppoppgavemåling

Gerry McGovern står bak toppoppgave-tenkningen. handler om å identifisere sentrale som brukerne har på et nettsted. Klarer du å identifisere disse brukeroppgavene og gjøre det lett å finne og løse dem, blir nettstedet bedre.

Du kan lage en liste med opp mot 100 toppoppgaver. Spør brukerne, se hva konkurrerende nettsteder gjør, og se på målinger som viser hva som blir brukt. Når du har funnet toppoppgavene, kan du få brukerne til å rangere dem etter viktighet, slik at du kan peke ut hva som er .

Når du har fått kunnskap om toppoppgavene, kan du

  • gjøre kjernesidene lette å finne

  • forenkle navigasjonen og oppsettet

  • prioritere og forbedre innholdet

  • slette mindre viktig innhold eller gjøre det mindre synlig

3. Spør brukerne

Du kan også få tilbakemelding fra brukerne på nettstedet. I senere år har en del nettsteder lagt inn dialogbokser som dukker opp når du besøker nettstedet. Du kan bli spurt om du fant det du lette etter, om du har tid til å svare på en kort undersøkelse, og om du er fornøyd eller ikke. Du kan også få mulighet til å gi respons til de som står bak nettstedet.

Tips: Lag en "behagelig" dialogboks

Når vi som brukere kommer inn på et nettsted, ønsker vi ofte å løse en ganske kjapt, som å finne informasjon, kjøpe billett eller sjekke værmeldingen. Da er det forstyrrende med en dialogboks som dukker opp midt i synsfeltet og krever at du svarer eller aktivt klikker den bort, slik at du får gjort det du skulle.

Da er det bedre å lage en mindre påtrengende dialogboks. Du kan for eksempel plassere den i margen på den ene siden, gjøre den frivillig å klikke på eller vente en stund før den dukker opp. Dukker den opp etter at brukeren trolig har fått gjort de viktigste oppgavene, forstyrrer den mindre. Da kan også brukeren være mer positivt innstilt til å gi deg respons.

4. Brukertesting

Du kan også et nettsted for å få informasjon om hvordan ulike brukere opplever nettstedet. Du kan brukerteste et nettsted som nettopp er lansert, et som har vært i bruk en stund, eller et som er under utvikling.

Gi og observer hvordan brukeren navigerer i og opplever . Gjør forbedringer ut fra den kunnskapen du får, og de ressursene du har tilgjengelig.

Du kan lese mer om brukertesting her:

5. Varmekart (heatmaps)

I et ser du hvordan brukeren navigerer på en nettside. Slik kan du finne ut hvordan de som er på nettsiden, bruker den, og hva de trykker på.

Teknologiselskapet Hotjar tilbyr varmekart, og du kan prøve dette gratis hvis du logger inn på nettsidene deres. Du kan lese mer om varmekartanalyse på nettstedet til Hotjar. Der finner du også mer informasjon om hvordan du kan analysere varmekart, og hva du kan se etter.

Det som er rødt på et varmekart, har svært mange klikk. Oransje og gule områder har en god del klikk, og blå områder har færre klikk.

Kilder

Dalen, O. & Rønjum, E. H. (2012). Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Fagbokforlaget.

McGovern, G. (2018). Top Tasks - A how to-guide (kap. 1). gerrymcgovern.com. Hentet 20. januar 2022 fra https://gerrymcgovern.com/books/top-tasks-a-how-to-guide/read-the-first-chapter/

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Stina Åshildsdatter Grolid.
Maŋemusat ođastuvvon 2022-02-10