Njuike sisdollui
Bargobihttá

Presenter en analyse av Rådebank

Jobb gruppevis med en analyse av dramaserien Rådebank og presenter det dere finner ut, ved hjelp av et digitalt presentasjonsprogram eller en videopresentasjon.

Episode 1 i første sesong av dramaserien Rådebank. Klippet er tilgjengelig til 24. januar 2027.

Om dramaserien Rådebank

Rådebank er en norsk dramaserie, produsert av Fenomen for NRK. Målgruppa for serien er primært unge på deres alder. Sesong 1 ble vist på fjernsyn og nett-TV i 2020, sesong 2 i 2021 og sesong 3 i 2022. Serien er spilt inn hovedsakelig i Bø i Telemark, men også i Skien og Porsgrunn.

Hovedpersonene i serien er alle en del av rånemiljøet i Bø og uglesett av både ordfører og politi. Glenn-Tore (GT) jobber på Bø Auto som mekaniker. Bestekompisen hans, Sivert Rindal, drømmer om å bli sivilingeniør. Hege Husby er kjæreste med GT og jobber som billakkerer. Men GT har også en ekskjæreste, Ine Larsen, som er student, og på vei bort fra bygda.

Oppdrag

Jobb sammen i grupper på fire eller fem elever.

Lag en grundig analyse av NRK-serien Rådebank som episodisk fjernsynsdrama, og presenter analysen for resten av klassen ved hjelp av et digitalt presentasjonsprogram eller i form av en videopresentasjon.

Gruppa velger selv innfallsvinkler til analysen og fordeler arbeidet seg imellom.

I presentasjonen skal dere illustrere funnene dere gjør i analysen, med klipp fra TV-serien. I tillegg skal dere reflektere over grepene folkene bak TV-serien bruker for å nå ut til unge på deres alder, og i hvilken grad de lykkes med det.

Ressurser til bruk i analysearbeid og presentasjon

Det finnes en oversikt over alle episodene i sesong 1, 2 og 3, og også gode tips til ulike analytiske tilnærminger på Skrivesenteret.

Dere kan ta utgangspunkt i klipp fra ulike episoder på NRK Skole.

Det går også an å se hele serien på NRK TV.

Undervisningsvideoen "Målgrupperetting i NRK-serien Rådebank":

Video: Cylinder / Begrenset bruksrett

Etterarbeid

Dere skal nå hver for dere reflektere over analyseprosessen og det produktet dere i fellesskap lagde:

  • Hvorfor valgte dere nettopp disse innfallsvinklene i analysen?

  • Hvilke andre innfallsvinkler kunne dere ha valgt?

  • Hvilken innsikt ga analysearbeidet deg om tematikk og dramaturgi i fjernsynsdramaet Rådebank?

  • Hvorfor har dramaserien fått tittelen Rådebank?

  • Hva er det viktigste du personlig sitter igjen med etter å ha sett Rådebank?

Bruk gjerne denne dokumentasjonsmalen som utgangspunkt for en individuell, skriftlig refleksjonsrapport.

Guoskevaš sisdoallu