Bargobihttá
Tilrettelegge for indre motivasjon
Vi lærer best når vi er indre motivert. I stedet for å fokusere på å motivere mennesker bør vi i følge selvbestemmelsesteorien prioritere å legge mest mulig til rette for at de skal motivere seg selv. Men hvordan gjør vi det?
Reflekter først individuelt over disse spørsmålene, diskuter deretter i par eller i grupper. Oppsummer til slutt i klassen.
- Hvilke fordeler og ulemper har ytre kontrollert motivasjon?
- Hvilke fordeler gir indre motivasjon?
- Hvilken betydning har din motivasjon i arbeidet med pasienter og brukere?
- Hva er viktig å ta utgangspunkt i når du skal planlegge en aktivitet eller en oppgave for brukere i i ulike aldre slik at de blir indre motivert?
Hvordan kan dere legge til rette for at pasienter og brukere skal motivere seg selv, altså bli indre motivert, til å ivareta egen helse og livskvalitet? Lag en liste med stikkord ut fra spørsmålene nedenfor.
- Hvordan skape tilhørighet?
- Hvordan legge til rette for positive mestringsopplevelser?
- Hvordan legge til rette for brukermedvirkning?
Planlegg, gjennomfør og evaluer en aktivitet der dere jobber med indre motivasjon.
- Planlegg en aktivitet for en pasient- eller brukergruppe. Dere velger selv målgruppe.
- Beskriv i planen hva dere som helsefagarbeidere må gjøre for å legge til rette for indre motivasjon.
- Gjennomfør aktiviteten med klassen.
- Gruppene evaluerer seg selv og hverandre.
Guoskevaš sisdoallu
Fágaávdnasat
Hva er god helse?God helse er nært knyttet til opplevelsen av livskvalitet og det å mestre sin egen hverdag.
Fágaávdnasat
LivsstilHvilken livsstil vi har, er et resultat av hvilke valgmuligheter vi har, og hvilke valg vi gjør.