Lungebetennelse, luftveisinfeksjon og antibiotika
Lungebetennelse kategoriseres enten som primær eller sekundær. Forklar forskjellen og gi samtidig minst tre mulig årsaker til sekundær lungebetennelse.
Vi deler luftveiene opp i de øvre og de nedre luftveiene. Bruk et A3-ark, og tegn inn en torso/overkropp. Plasser de følgende luftveisinfeksjonene der de hører hjemme, enten i de øvre eller nedre luftveiene:
forkjølelse
infeksjon i svelget (faryngitt)
infeksjon i mandlene (tonsillitt)
infeksjon i bronkiene (bronkitt)
infeksjon i strupehodet (laryngitt)
infeksjon i luftrøret (trakeitt)
lungebetennelse (pneumoni)
bihulebetennelse (sinusitt)
Gå sammen i par.
En av dere forklarer den andre om årsaker og symptomer ved lungebetennelse.
Den andre eleven skal stille minst tre oppfølgingsspørsmål, slik at det blir mer en samtale enn et foredrag/oppramsing.
Bytt deretter roller. Nå skal den andre eleven fortelle om behandling og sykepleietiltak ved lungebetennelse, og makkeren stille minst tre oppfølgingsspørsmål.
Hvis dere ikke klarer å svare på oppfølgingsspørsmål, skal dere begge bruke relevante kilder for å finne svar.
Bakterier som er resistente mot antibiotika, er et alvorlig og økende problem i verden. I 2021 kom det nye retningslinjer for bruk av antibiotika, både i primær- og spesialisthelsetjenesten i Norge.
Hva betyr antibiotikaresistens?
Bakterier er enten naturlig eller ervervet resistente mot antibiotika. Forklar forskjellen.
Når bakteriepopulasjoner utsettes for antibiotika, vil resistente bakterier øke gjennom såkalt seleksjon. Hva menes med det?
Hva kan vi gjøre for å motvirke utviklinga med at bakterier blir resistente mot antibiotika?
Guoskevaš sisdoallu
Antibiotikaresistens betyr at bakterier blir motstandsdyktige mot antibiotika. Dette er en av de største utfordringene innen moderne medisin.