Forebygging av diabetes type 2
Se filmen som inspirasjon før dere starter på oppgavene.
Oppgave 1. Diskuter i grupper
Hvorfor er det viktig å motivere ungdom til en livsstil som forebygger diabetes?
Hvilke konkrete forebyggende tiltak mot diabetes vil du anbefale for ungdom i din aldersgruppe?
Hva kan være utfordringene med å få ungdommer til å følge råd om kosthold og livsstil for å forebygge diabetes og andre livsstilssykdommer?
Oppgave 2. Lag en motivasjonsfilm
Filmen skal gi seerne økt kunnskap om diabetes, men hovedformålet er å skape motivasjon til å innføre levevaner som forebygger sykdommen. Filmen kan vises i vg1-klassene på helse- og oppvekstfag, vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag og andre klasser på skolen, og det er viktig at dere tenker på hvordan dere skal få fram budskapet på en måte som fenger målgruppa.
Den bør vare mellom tre og fem minutter og inneholde informasjon om
insulinets oppgave
hva diabetes er
forskjellen på diabetes type 1 og type 2
regulering av blodsukker
behandling
konkrete råd om tiltak for å forebygge diabetes type 2
Oppgave 3. Spørreundersøkelse
Lag et digitalt spørreskjema for å undersøke i hvor stor grad filmen deres motiverer til livsstilsendringer. Det kan være lurt å ha med spørsmål om egenvurdering av egen livsstil og helsetilstand, og om det er noen av forslagene deres de vil innføre i egen hverdag.
Oppgave 4. Presentasjon
Hver gruppe går på besøk i en eller flere klasser etter avtale med lærerne. Vis fram filmen deres og be dem svare på spørsmålene etterpå.
Oppgave 5. Oppsummering og refleksjon
Oppsummer svarene i gruppa, og lag et notat som oppsummerer svarene dere fikk.
Refleksjon i gruppa.
I hvor stor grad klarte dere å motivere elevene til livsstilsendringer?
Er det noen av svarene som overrasker dere? Begrunn.
Hva har dere selv lært av denne oppgaven?
Hver gruppe presenterer sine funn i klassen for felles diskusjon og refleksjon.