Njuike sisdollui
Speallu

Deutsch unplugged 1

PC-fri sone! Her kommer et forslag til en aktivitet der elevene får brukt både kropp og snakketøy. God fornøyelse!

50-leken

Dette er et rebusløp (ein Postenlauf) for å bli kjent med faget – og med hverandre. Elevene leker seg til geografi- og kulturkunnskap, gloser og grammatikk på en morsom og aktiv måte. Første gruppe til femti vinner!

Tidsbruk

Ca. 30 minutter. Hvis en ikke har så mye tid, er det ingenting i veien for å ha 30- eller 40-leken i stedet.

Utstyr

  1. En terning, gjerne en stor terning i tre
  2. Utskrift av de 50 postene med talla 1–50 på den ene sida og spørsmåla på den andre sida. Det er lurt å ha postene i (gjennomsiktige) plastlommer eller å laminere dem, slik at de kan brukes mange ganger.
  3. Utskrift av fasiten
  4. Et ark for å notere terningkastene til hver gruppe, og en penn

Forberedelser

  1. Last ned:
    50 poster med spørsmål
    Fasit til de 50 spørsmåla
  2. Skriv ut de 50 spørsmåla. Hvert ark skal inneholde et tall mellom 1 og 50 og et spørsmål.
  3. Spørsmåla står på både tysk og norsk. Bestem på forhånd om gruppene skal svare på tysk eller om de kan svare på norsk.
  4. Fordel postene på et avgrensa område i skolegården eller i terrenget. Postene kan for eksempel henges i trærne eller legges ulike steder på bakken.

Gjennomføring

  1. Del elevene inn i grupper på 4–6 personer. Hver gruppe blir enige om en dyrelyd som skal være deres kallesignal. Gruppene må ha forskjellige dyrelyder.
  2. Du står ved kontrollposten som gruppene starter fra, og som også er målet etter endt løp. For hver enkelt post gruppene er innom, må de komme bort til deg og levere svaret.
  3. Gruppene slår terning om hvem som får begynne, hvem som er nr. 2 osv. Leken starter ved at en elev fra gruppa som fikk høyest terningkast slår terningen. Vedkommende får for eksempel en 4-er. Du noterer tallet. Nå skal gruppa spre seg og lete etter post nr. 4. Deretter gjør de andre gruppene det samme etter tur.
  4. Når et gruppemedlem finner den rette posten, skal han eller hun rope ut den avtalte dyrelyden for å tilkalle de andre. Så fort alle har kommet, leser de spørsmålet og blir enige om svaret. Deretter løper de tilbake til deg og sier for eksempel: “Post fire: Hovedstaden i Tyskland er Berlin. / Posten vier: Die Hauptstadt von Deutschland ist Berlin.”
  5. Hvis svaret er riktig, slår en ny på gruppa terningen. Tallet som terningen viser, legges til tallet gruppa er på: Var gruppa nettopp på post 4 og slår en 3-er, løper alle nå for å finne post 7. Du noterer det nye tallet.
  6. Hvis svaret er feil, må gruppa vente til du har sagt riktig svar før de får slå terningen på nytt.
  7. Dersom det er mange elever i klassen, er det lurt å være to som styrer leken, slik at gruppene slipper å stå og vente på tur for å avgi svar og kaste terning. Da trenger du en ekstra terning og en ekstra fasit. Medhjelperen kan gjerne være en elev.
  8. Ekstra krydder: Dersom du vil at feil svar skal svi litt mer, kan du legge inn ulike straffereaksjoner. Det kan for eksempel være at gruppa må vente i 30 sekunder før de får lov til å slå terning på nytt, eller at de mister terningkastet de svarte feil på og må rykke tilbake til forrige tall. (I eksemplet vårt: Gruppa må tilbake til tallet fire og plusse det nye terningkastet på tallet fire.)
  9. Slik fortsetter leken, helt til en av gruppene har nådd tallet 50. Dette er vinnerlaget.
CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Anna Maria Holvik.
Maŋemusat ođastuvvon 11/26/2019