Tiltaksplaner
Arbeidsmiljøloven krever at bedrifter skal utarbeide planer og iverksette tiltak for å redusere risiko.
Under arbeidet med å gjennomføre en risikoanalyse, kartlegger vi uønskede hendelser, samt lager en risikovurdering for disse hendelsene.
Sikkerhetstiltakene som vi foreslår, kan ha to ulike formål.
De skal enten redusere sannsynligheten: Tiltakene skal hindre at den uønskede hendelsen skjer.
Eller redusere konsekvensene: Tiltakene skal redusere skadene om en uønsket hendelse skjer.
Tiltaksplanen settes ofte opp i en tabell. Planen skal være enkel å følge opp, og gjøres tilgjengelig for alle medarbeidere, for eksempel på intranettet.
Her ser du et eksempel på en påbegynt tiltaksplan:
TILTAKSPLAN FOR LEKEBUTIKKEN AS | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dato: 21. august 20xx | |||||
Uønsket hendelse | Risikotall* | Tiltak | Tidsfrist | Kostnad | Ansvarlig |
Tyveri | 4 | Kurs for ansatte Sentervekter innom Alarmbøyle ved utgang | 30.08.11 01.01.12 01.10.11 | 3000 Ingen 30 000 | Daglig leder Daglig leder Daglig leder |
Brann | 3 |
|
|
|
|
Mobbing | 3 |
|
|
|
|
*Risikotallet er overført fra risikoanalysen, hvor vi har vurdert sannsynlighet og konsekvens.
Etter at tiltaksplanen er laget, er det selvsagt viktig at den blir fulgt opp. Den ansvarlige (daglig leder i mindre bedrifter eller sikkerhetsansvarlig/HMS-ansvarlig i større bedrifter) må rapportere om hvilke tiltak som er iverksatt.
For Lekebutikken AS i eksemplet over vil det være naturlig å la ansatte gå på kurs, slik at de får økt kompetanse for å kunne håndtere tyveri og ran. Kanskje trenger de et slikt kurs annet hvert år for å føle seg trygg.
Kostnaden ved å investere i alarmbøyle ved utgangen er stor. Kanskje viser det seg at budsjettet ikke har rom for denne investeringen likevel. I så fall må daglig leder revurdere tiltaksplanen, og se om det er andre tiltak som kan gjøre samme nytten som en alarmbøyle.