Rutiner ved dødsfall
Dessverre er det slik at vi kan oppleve dødsfall på jobb. Det kan være tragiske ulykker, akutt sykdom eller en straffbar handling. Noen ganger er vi til stede og utfører livreddende førstehjelp, andre ganger finner vi en person død, for eksempel på et hotellrom.
Ved dødsfall er det viktig å ha gode, innarbeidede rutiner for hvordan vi skal opptre:
- Varsle politi, ambulanse og ledelsen på stedet.
Steng av stedet der dødsfallet skjedde. Det er viktig å skjerme åstedet fra eventuelle nysgjerrige tilskuere.
Dødsårsaken kan være ukjent, så sørg for at ingen får adgang til funnstedet før politiet har gitt tillatelse. Ta på minst mulig før politiet kommer.
Henvis alle spørsmål til politiet, eventuelt til leder eller sikkerhetsansvarlig.
Vær forberedt på å avgi forklaring til ambulanse og/eller politi.
- Avdøde har ofte pårørende i nærheten. Vis respekt for den avdøde og omtanke for de pårørende.
- Det er myndighetene som varsler de pårørende.
Husk at vi har taushetsplikt om den avdøde.
Situasjoner med dødsfall kan utløse sterke reaksjoner hos pårørende og andre som er vitne til hendelsen. Her kan du som servicemedarbeider bidra ved å være til stede, lytte og vise medfølelse. Les mer om hvordan du kan utføre emosjonell førstehjelp under relatert innhold.
Å finne en død person kan være en stor påkjenning, og det kan derfor være viktig å få bearbeidet hendelsen. Mange bedrifter har gode rutiner for oppfølging av ansatte i ettertid. Hvis ikke bør du be om å få snakke med noen.
Guoskevaš sisdoallu
En akutt skade eller sykdom kan utløse sterke emosjonelle reaksjoner av både psykisk og fysisk art for dem som er involvert.