Njuike sisdollui
Bargobihttá

Digitale helsetjenester

Det blir stadig flere eldre i Norge og flere som lever med kroniske sykdommer. Økt levealder gir høyere risiko for sykdom og derfor større behov for helse- og omsorgstjenester. Samtidig er det mangel på helsepersonell til å løse oppgavene. Hvordan kan teknologi bidra til å løse utfordringene?

Individuelle oppgaver

  1. Bruk internett til å finne ut hvilke tilbud som finnes i din kommune eller bydel for å veilede innbyggerne i digital kompetanse.

  2. Digital utenforskap er et betegnelse på manglende tilgang til eller mulighet for bruk av digitale tjenester.

    1. Hva tror du kan være årsaker til digitalt utenforskap?

    2. Hvilke utfordringer vil oppstå i hverdagen din dersom du ikke har tilgang til eller kompetanse til å bruke digitale tjenester?

    3. Hvorfor er digitale ferdigheter viktig for deg som fagarbeider i helse- og oppveksttjenestene?

  3. Helsenorge-appen og nettsida helsenorge.no er et eksempel på hvordan teknologi brukes for å effektivisere helsetjenester.

    1. Hvilke tjenester finner du på Helsenorge?

    2. Hvordan ivaretas personvern og sikkerhet på Helsenorge?

    3. Hvilke andre digitale helsetjenester kjenner du til?

Gruppeoppgaver

  1. Under covid 19-pandemien ble konsultasjoner via videolink et alternativ til fysisk oppmøte på legekontor. Diskuter i gruppa hvilke fordeler og ulemper dere ser ved bruk av digitale legetimer.

  2. Digital hjemmeoppfølging er en metode for overføring av helseopplysninger fra en pasient til helsetjenesten ved hjelp av digitale verktøy. Pasientene utfører egenmålinger, og dersom resultatene tyder på forverring av helsetilstanden, tar helsetjenesten kontakt. Hvordan kan digital hjemmeoppfølging bidra til bedre pasientsikkerhet og samtidig redusere behovet for andre helsetjenester?

  3. For at helsetjenesten skal være bærekraftig i framtida, må ressursene omdisponeres slik at pasienter og brukere får faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp til tross for færre ansatte. Lag en presentasjon med forslag til oppgaver som helse- og velferdsteknologi kan overta fra mennesker.

  4. Digitalt utenforskap omfattet i 2020 omtrent 14 prosent av befolkningen over 16 år i Norge, det vil si 600 000 mennesker. Det medfører at mange som trenger helse- og oppveksttjenester, har store problemer med å skaffe seg dem.

    1. Velg dere et mulig arbeidssted og lag en plan for hvordan dere som fagarbeidere kan veilede brukere i digital kompetanse. Bruk gjerne nettsida Digitalt utenforskap fra KS som inspirasjon.

    2. Ta kontakt med tjenestestedet, og spør om dere kan få komme på besøk og gjennomføre en økt med digital veiledning. Dersom dette ikke er mulig, kan dere gjennomføre opplegget i en annen klasse på skolen.

    3. Vurder gjennomføringen deres. Hva gikk bra, og hva ville dere endret dersom det var flere gjennomføringer?

    4. Presenter en oppsummering av planlegging, gjennomføring og vurdering av eget arbeid i klassen.

Diskusjon og refleksjon i klassen

  1. Hva er sammenhengen mellom digital kompetanse og brukermedvirkning?

  2. Hvordan kan digitale tjenester bli bedre universelt utformet for å forebygge digitalt utenforskap og sikre medvirkning?

  3. I hvilke tilfeller er det ikke faglig forsvarlig å erstatte menneskelig kontakt med digitale ressurser?

Kilde

Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2021, september). Digital hele livet: Nasjonal strategi for økt digital deltakelse og kompetanse i befolkningen. https://www.regjeringen.no/contentassets/8f8751780e9749bfa8946526b51f10f4/digital-hele-livet.pdf

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Hva er utenforskap?

Utenforskap er å stå utenfor fellesskapet, og kan ha flere årsaker. Sosiale forskjeller har sterk sammenheng med utenforskap.

Fágaávdnasat
Universell utforming på nett

Sju gode grunner til universell utforming av nettsteder, og hva slags lover og retningslinjer som gjelder.