Njuike sisdollui
Bargobihttá

Å møte pasienten på legekontoret

Som helsesekretær på et legekontor møter du mange forskjellige mennesker med ulikt behov for helsehjelp. Da er det viktig at du opptrer profesjonelt og viser respekt for alle.
Dette er noen av pasientene som henvender seg til legekontoret i løpet av dagen.
  • Eline på 16 år skal bestille time fordi hun trenger resept på p-piller.
  • Olga Nilsen på 88 år ringer og klager over vondt i ryggen. Hun ringer legekontoret minst én gang i uken og vil helst snakke med fastlegen, men det er sjelden han har tid.
  • Kadim på 36 år skal ta dykkersertifikat og trenger helseattest. Kadim har ikke vært lenge i Norge og snakker dårlig norsk, men han behersker engelsk godt.
  • Roy på 27 år, som bruker narkotika, kommer innom og er veldig urolig. Han ber om å få noe å roe nervene på. Mona kjenner ham etter tidligere besøk på legekontoret.
  • Moren til Anne på 9 år ringer og er fortvilet. Det er luseepidemi på skolen.

Lag ett eller flere rollespill ut fra dette. En observatør gir tilbakemelding på hvordan rollespillet ble gjennomført. Diskuter hva som var bra, og hva som kunne vært gjort annerledes.

Guoskevaš sisdoallu

Bihtát ja doaimmat
Taushetsplikt og etisk dilemma

Når du arbeider i helse- og oppvekstsektoren, kan du komme i situasjoner der det ikke er så enkelt å velge hva du skal gjøre.

CC BY-NC-SA 4.0Dán lea/leat čállán Agnes Brønstad, Guri Bente Hårberg, Trine Merethe Paulsen ja Vigdis Haugan.
Maŋemusat ođastuvvon 2020-01-16