Njuike sisdollui
Bargobihttá

Diskresjon på apoteket

Som apotektekniker vil du møte kunder som har spørsmål og behov de ikke ønsker at andre skal vite om. Apotek skal derfor tilrettelegges slik at det er mulig å ivareta kundens behov for diskresjon.

Oppgaver

  1. Hva menes med diskresjon?
  2. I hvilke sammenhenger kan det være ønskelig at bare kunden og apotekteknikeren vet hva det snakkes om? Lag en liste med eksempler.
  3. Lag et rollespill om en samtale mellom en apotektekniker og en kunde om et av eksemplene oppgave 2.
    1. Gjennomfør rollespillet med klassen som tilhørere.
    2. Arbeid deretter to og to og gjennomfør rollespillet uten tilhørere.
    3. Hvilken av situasjonene fungerte best? Hvorfor?
  4. Besøk et apotek i nærheten, og snakk med en apotektekniker om tilrettelegging for å ivareta diskresjon. Lag en presentasjon for klassen med vekt på dette:

    1. Hvordan er apoteket fysisk tilrettelagt for å ivareta kundenes behov for diskresjon?
    2. Hva fungerer bra, og hva kunne vært bedre?
  5. Diskuter i klassen hvilke fordeler og ulemper det medfører for kunden å bestille reseptfrie legemidler fra et apotek på internett framfor å handle i et lokalt apotek.
CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Vigdis Haugan, Trine Merethe Paulsen ja Guri Bente Hårberg.
Maŋemusat ođastuvvon 2020-05-20