Eksamensoppgaver i naturfag for teknologi- og industrifag
Hvordan er eksamensoppgavene utformet?
Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven kan du få oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver, der du skal velge en av disse.
Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og det forsøket du har valgt.
Oppgave 1. Materialer og overflatebehandlinger
Tenk deg at du skal lage én av disse gjenstandene:
- hydraulikksylinder
- løfteåk
- utelampe
Vurder aktuelle materialer og overflatebehandlinger, og foreslå det materialet og den overflatebehandlinga du mener vil egne seg best.
- Vurder aktuelle materialer og overflatebehandlinger.
- Planlegg et forsøk der du skal undersøke effekten av noen overflatebehandlinger.
- Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
- Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
- Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
- Gi en kort oversikt over livsløpet til et ferdig produkt, og vurder hvor bærekraftig produktet vil være.
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Overflatebehandling av metaller
Forsøk: Hva beskytter bilvoks mot?
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 2. Helse og livsstil
Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.
Presenter det du finner ut.
Tips!
I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.
Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.
Det kan være aktuelt å ha med noen av disse punktene:
- Hva menes med helse?
- Hva er livsstil?
- Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
- Hva mener du kjennetegner god helse?
- Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 3. Bærekraftige materialer og overflatebehandlinger
Gi en kort oversikt over noen vanlige materialer i teknologi- og industrifag, og vurder hvor bærekraftig bruken av disse er.
Det kan være aktuelt å ha med noen av disse punktene:
- Hvordan kan vi dele inn materialer i grupper etter hva slags egenskaper de har?
- Hvilke materialer fra teknologi- og industrifag kjenner du til?
- Velg ett materiale eller ei gruppe materialer som du beskriver mer detaljert, for eksempel
- egenskaper
- pris
- bærekraft
- overflatebehandling
- Hvilke faktorer avgjør hvor bærekraftig et materiale er?
- Hvordan kan overflatebehandling endre egenskapene til materialet?
- Hvordan påvirker overflatebehandlingen hvor bærekraftig materialet er?
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Overflatebehandling av metaller
Forsøk: Hva beskytter bilvoks mot?
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 4. Energi
Gi en oversikt over en metode for lagring og overføring av energi.
Det kan være aktuelt å ha med noen av disse punktene:
Hva er energi?
Ta utgangspunkt i et forsøk du har gjort, og beskriv og forklar hovedprinsippene i metoden.
- Vurder hvor bærekraftig metoden er.
- Vurder fordeler og ulemper ved metoden.
Foreslå alternative metoder som ville vært bedre i bestemte sammenhenger.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
undersøke og vurdere ulike metoder for lagring og overføring av energi
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 5. Mat og helse
Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).
- Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).
- Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
- Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
- Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
- Hva menes med næringsstoffer?
- Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.
Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.
- Hva mener vi med et variert kosthold?
- Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?
Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 6. Presenter en selvvalgt problemstilling
I løpet av skoleåret har du jobbet med en selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.
Det kan være aktuelt å ha med noen av disse punktene:
- Hvorfor valgte du denne problemstillingen?
- Hvilke hypoteser har du jobbet med?
- Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
- Hva fant du ut?
- Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
- Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Forslag til forsøk
Ta utgangspunkt i forsøk og praktiske oppgaver du har jobbet med i forbindelse med dette prosjektet.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
utforske og presentere teknologi knytt til eige utdanningsprogram og vurdere han i eit berekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 7. Teknologi og bærekraft
Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til teknologi- og industrifag og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.
Det kan være aktuelt å ha med noen av disse punktene:
- Hva er teknologi? Gi eksempler.
- Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
- Hvilke fordeler gir denne teknologien?
- Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på ei bærekraftig utvikling.
- Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmålene?
- Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Forslag til forsøk
Den praktiske delen i denne oppgaven kan bestå i å bruke den aktuelle teknologien når du presenterer og diskuterer oppgaven.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Kilder
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01-04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04
Viken fylkeskommune. (2022, 21. januar). Muntlig-praktisk eksamen i Naturfag – Eleveksamen. https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/eksamen-og-vitnemal/eksamen-for-elever/gjennomforing-av-eksamen/rammedokumenter-for-eleveksamen-i-lk20/muntlig-praktisk-eksamen/muntlig-praktisk-eksamen-i-naturfag-eleveksamen.128060.aspx
Guoskevaš sisdoallu
Neahttasiidu čuovvuvaččas udir.no