Egenvurdering i emnet juss og etikk i mediekommunikasjon
Hva kan du om etiske og juridiske vurderinger i mediekommunikasjon og om yrkesetikk i mediebransjen etter å ha jobbet med dette emnet?
![Silhuett av en mann som går på line. To store vektskåler henger ned fra balansestangen. Illustrasjon.](https://api.ndla.no/image-api/raw/YJELF8WX.jpg?width=1024&cropStartX=100&cropEndX=0.18016254033943166&cropStartY=73.96816037735849&cropEndY=13.276336477987428)
Læringsmål
Når du har jobbet med dette emnet, bør du
ha et bevisst forhold til etikk når du kommuniserer i klassen og i sosiale medier
kunne foreta gjennomtenkte etiske valg i egen medieproduksjon
kjenne til de juridiske reglene som gjelder for publisering, og overholde disse i arbeid med egne medieuttrykk
kunne drøfte etiske og juridiske problemstillinger i andres medieuttrykk
Viktige begreper i emnet juss og etikk i mediekommunikasjon
Her er en oversikt over noen viktige begreper som du bør kunne:
diskursetikk
juss
konsekvensetikk
medieetikk
opphavsrett
personvern
pliktetikk
presseetikk
yrkesetikk
CC BY-SADán lea/leat čállán Ragna Marie Tørdal.
Maŋemusat ođastuvvon 11/01/2022