Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Å definere en målgruppe

Fágaartihkal

Hvordan treffe målgruppa?

Hvordan når du fram til en skolesliten 17-åring som sitter på en bussholdeplass, med en reklame med budskapet: Du blir glad av sjokolade! Eller hvordan når du fram til relevante målgrupper med en ny podkast-serie?

Å treffe en målgruppe handler om å nå ut til mennesker der de er, fysisk eller virtuelt. Du ønsker også å treffe dem mentalt og følelsesmessig i den livsfasen og situasjonen de er i.

Du må også lykkes med å treffe dem på det stedet eller den plattformen de befinner seg på.

Hvordan treffe målgruppa med budskapet ditt?

  • Hva er formålet med budskapet? Skal det underholde eller opplyse målgruppa di?
  • Hvilke ord og hvilken språkstil skal du bruke?
  • Hvilket design og hvilke virkemidler skal du velge? Velger du humor, autoritet, identifisering eller opplysning som grep for å nå gjennom?
  • Hvordan bruker du retoriske grep? Er det etos, altså troverdighet, som skal til for å treffe målgruppa? Eller skal du kanskje spille på patos, det vil si følelser? Eller er det kanskje logos, fornuften, som appellerer til målgruppa di? Hva skal du legge mest vekt på?
  • Hva er konflikten i fortellingen, og hvordan skal den utvikle seg?

Valgene du tar når du fokuserer og utformer budskapet ditt, er helt avgjørende for om du treffer målgruppa di mentalt og følelsesmessig.

Hvordan treffe målgruppa der de er, fysisk og virtuelt?

Du må dessuten skaffe deg oversikt over hvor målgruppa befinner seg – fysisk og virtuelt og til hvilke tider. Når og hvor skal budskapet publiseres?

  • I hvilke medier og i hvilke kanaler?
  • På hvilke medieplattformer?
  • Med hvilke digitale flater?
  • Hvilke blad og aviser leser de?
  • Hvilke sosiale medier bruker målgruppa?
  • Er YouTube en aktuell mediekanal for målgruppa, og hva slags innhold ser de på der?
  • Ser målgruppa utendørsreklame?
  • Hvor og hvor lenge bruker målgruppa medier på de ulike måtene?

Svaret på disse spørsmålene vil hjelpe deg med å planlegge hvor og når budskapet skal publiseres.

Å treffe mer enn bare målgruppa

NRK er en medieaktør som er programforpliktet til å gi tilbud til små interessegrupper. De lager for eksempel programmer for filosofi- og jazzinteresserte, for dem som bor i utkantstrøk, for dem som er språkinteressert, og for dem som snakker samisk.

Flere ganger har NRK likevel opplevd at programmer som var lagd for en mindre og smalere målgruppe, er blitt suksesser langt utover den tiltenkte seermassen.

Refleksjonsoppgave

Ta utgangspunkt i to ulike målgrupper, og diskuter hvordan dere vil markedsføre en selvvalgt TV-serie til disse to målgruppene.

Hvordan tenker dere å treffe de to målgruppene når dere utformer budskapet, og hvor og når skal de få greie på serien?

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Ragnhild Risholt Kleppe.
Maŋemusat ođastuvvon 2018-03-13