Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Utforsk fortelleteknikker og virkemidler i medieuttrykk

Dán lea/leat čállán Maren Aftret-Sandal.
Maŋemus ođastuvvon 6.05.2024
Bargobihttá

Utforsk fortelleteknikker og virkemidler

I disse oppgavene skal du utforske og reflektere over valg av fortelleteknikker og virkemidler, i egen og andres medieproduksjon.

I mediefagene øver du på å bruke forskjellige stiler, virkemidler, fortelleteknikker og dramaturgi i egne medieuttrykk. Du lærer å tilpasse innholdet ditt til hensikt, budskap, målgruppe, situasjon og medieplattform. Nå skal du utforske fortelleteknikker og virkemidler i egen og andres produksjon. Du skal først studere animasjonsfilmen Sinna Mann.

Oppgave A

Del 1: Bruk sansene dine!

I kortfilmen Sinna Mann er det brukt bestemte fortelleteknikker og sterke virkemidler for å nå målgruppa med et alvorlig budskap. Nå skal du se starten på kortfilmen – anslaget – ved å bruke noen av sansene dine.

Velg mellom å se klippet uten lyd og teksting eller å lytte til klippet uten å se på bildene. Forsøk å forestille deg hva som skjer.

Etter å ha sett eller hørt klippet kan du snakke med en annen om hva dere tror kortfilmen handler om.

Del 2: Vurder fortelleteknikker og virkemidler i Sinna Mann

Animasjonsfilmen Sinna Mann er lagd av Anita Killi etter en barnebok av Gro Dahle og Svein Nyhus. Temaet i filmen er vold i nære relasjoner. Se filmen, og svar på spørsmål om bruken av virkemidler og fortelleteknikker.

Fortelleteknikk


  • Hva handler filmen om, og hva vil den fortelle oss (tema og budskap)?
  • Hvem er fortelleren i filmen?
  • Hvilken effekt skaper valget av barnestemmen som forteller?
  • Hva synes du om filmens anslag?
  • Hvem mener du er filmens målgruppe?
  • Tror du filmen klarer å vekke og holde målgruppa interessert?
  • Hvordan er filmens dramaturgi?

Virkemidler

  • Hvilke filmatiske virkemidler er brukt i anslaget?
  • Hvordan er de filmatiske virkemidlene med på å understreke budskapet?
  • Hva slags lyder er med på å understreke ulike stemninger i filmen?
  • Beskriv spesielt hvordan lyden i starten av filmen er med på å gi fortellingen en ekstra dimensjon.
  • Hva slags musikk er brukt, og hvilken virkning har den?
  • Hvilke virkemidler er brukt i tegningene? Se på fargebruk, kontraster (for eksempel i størrelse og form), utsnitt og perspektiv.
  • Hvilke virkemidler bruker tegneren Svein Nyhus for å få fram Bojs opplevelse av Sinna Mann?
  • Gjentakelser framhever og forsterker det vi sier. Hvilke gjentakelser finner du? Hvilken virkning har de?

Oppgave B

Del 1: Utforsk et nytt fortellegrep

Skriv en fortsettelse av Sinna Mann sett gjennom øynene til en av disse personene:

  • mora
  • faren
  • kongen


Tenk over hvilke fortelletekniske grep du kan gjere for å holde spenningen oppe. Det kan for eksempel være

  • å fortsette på historien, i kronologisk rekkefølge
  • å starte med tilbakeblikk eller gå fram i tid
  • å begynne midt i en episode (in medias res)

Hvordan forandrer historien seg når du skifter forteller? Skjer det noe med dramaturgien (oppbygningen)?

Del 2: Legg til passende virkemidler

Se for deg at du får i oppdrag å lese inn den nye historien din. Det ferdige produktet skal bli en lydbok for barn. Hvilke virkemidler ville du ha brukt for å skape bilder i hodet på lytteren? Lydlige virkemidler du kan bruke, er for eksempel

  • stemmer og replikker (innlesingen, tempo, stemmer)
  • lydeffekter
  • miljølyder
  • musikk
  • stillhet/pauser

Spill av lydfortellingen din i klassen. Hvilke fortellegrep likte dere best / synes dere var mest kreative hos de andre? Hvilke virkemidler synes dere fungerte bra?

Guoskevaš sisdoallu

Gáldomateriála
Sinna mann

Norsk animasjonsfilm av filmskaper Anita Killi om vold i nære relasjoner. Filmen er basert på en billedbok av Gro Dahle og Svein Nyhus.

Fágaávdnasat
Lyd som virkemiddel

Lyd kan skape bilder eller være med på å fylle ut de bildene du ser. Her kan du lære hvordan lyd kan brukes som virkemiddel i ulike medieproduksjoner.