Njuike sisdollui
Bagadus

Kjegle-Jo

Kjegle-Jo er et lagspill og en samarbeidsleik der du får være med på å utforme reglene selv. I tillegg må laget jobbe med en felles taktikk med utgangspunkt i hva lagspillerne er gode til.
Læringsmål

Målet med leiken er at du skal

  • samarbeide med medelevene i klassen om å utarbeide felles regler

  • finne ut hva du kan bidra med som lagspiller

  • samarbeide med medelevene på laget om en felles lagtaktikk

I denne aktiviteten skal to lag spille mot hverandre. Alle bruker kjegler til å kaste og motta en ball. Skåringa skjer inni en målgård.

Forberedelse

  • Del dere inn i lag på seks–sju elever.

  • Hele klassen må i fellesskap bli enige om regler, for eksempel:

    • Hvor mange skritt skal det være lov å ta?

    • Er det bare lov å kaste framover?

    • Skal kroppskontakt være lov?

    • Hvor stor skal banen være?

    Tips: Reglene for kastretning og antall tillate skritt bør henge sammen.

  • Hvert lag diskuterer og kommer fram til en felles taktikk, med utgangspunkt i felles regler, om hvordan de skal samarbeide for å klare å skåre. Finn ut hva hver enkelt kan bidra med. For eksempel løper noen fort, noen er gode til å kaste, noen er utholdende, noen er gode til å lede, noen er gode til å motivere, noen sprer godt humør og så videre. Bruk denne informasjonen til å utforme lagtaktikken. Sørg for at alle på laget har en oppgave.

    Gjennomføring

    • To lag spiller mot hverandre.

    • Alle deltakerne trenger ei kjegle hver, alle bør ha kjegle med lik størrelse.

    • Én ball er i spill om gangen. Bruk en ball som er så liten at den får plass oppi kjegla, men så stor at den likevel ikke setter seg fast i kjegla.

    • Pasning og mottak skjer ved hjelp av kjegla. Du kan ikke kaste eller ta imot ballen med hendene. Pasninga starter ved at ballen ligger oppi kjegla.

    • Skåring skjer ved pasning til en lagspiller som står inne i en målgård. Dette kan være en rockering, ei matte, en benk eller en boks av kjegler. Lagspilleren må ta imot for at det skal bli skåring. Motspillere har ikke tilgang i målgården.

    • Spill gjerne turnering, der alle lagene spiller mot hverandre.

    Refleksjoner underveis

    • Ta en kort timeout etter fire–fem minutters spill. Diskuter med laget ditt om reglene dere har bestemt, fungerer slik dere trodde. Bør dere gjøre endringer?

    • Mellom hver kamp diskuterer laget om taktikken har fungert eller ikke. Om den ikke har fungert som planlagt, må dere gjøre endringer.

    Avslutning

    • Diskuter innad i laget hva som fungerte, hva som ikke fungerte, og hvorfor det ikke fungerte.

    • Del erfaringene deres om å utforme regler og taktikk med resten av klassen.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Cathrine Dunker Furuly.
Maŋemusat ođastuvvon 2021-10-04