Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Undervisningsopplegg i innebandy

Innebandy kan brukes som aktivitet i skolen på mange måter. Her får du noen forslag der det legges vekt på samarbeid, leik, regler og grunnleggende teknikker.
Til læreren

I denne ressursen finner du noen filmer om teknikker i innebandy og forslag til øvelser som du og elevene dine kan bruke i ei eller flere økter med innebandy. Øvelsene skal gi mulighet til å øve, prøve og bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å fremme læring hos seg selv og andre.

Dette krever at elevene samarbeider og hjelper hverandre i læringsprosessen. Sentralt ligger inkludering, anerkjennelse og respekt for hverandre og for spillets regler. Utgangspunktet er innebandy som aktivitet og funksjonell bruk av grunnleggende teknikker.

Denne ressursen er lagt opp til at elevene skal lære av hverandre, og dermed kan hele økta eller deler av økta gjennomføres med læringspartner.

Ta gjerne en prat med elevene om læringsmåla i starten av økta og repeter underveis.

Læringsmål

Målet for øktene er at du skal

  • forstå og bruke utvalgte regler i spill

  • øve på, utvikle og bruke grunnleggende teknikker som ballføring, pasning og mottak, dragskudd, slagskudd og spill

  • medvirke til læring for andre ved å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger og ved å bruke teknikkene til å være en god læringspartner

  • reflektere over hvordan innebandy påvirker og utvikler koordinasjon, styrke, bevegelighet og utholdenhet (tillegg for vg2)

Forberedelse

  1. Les fagartikkelen "Regler i innebandy".

  2. Se på filmer om innebandyteknikker.

Filmer om innebandyteknikker
Video: Øystein E. Johannessen / CC BY-SA 4.0
Video: Øystein E. Johannessen / CC BY-SA 4.0
Video: Øystein E. Johannessen / CC BY-SA 4.0
Video: Øystein E. Johannessen / CC BY-SA 4.0
Video: Øystein E. Johannessen / CC BY-SA 4.0

Oppvarming

Føre ball på strek

Bruk ei kølle og en ball. Finn deg en strek på gulvet i hallen og før ballen din på denne streken. Prøv å føre ballen med begge hender på kølla. Gå framover og bakover, prøv også å øke farten.

Føre ball i firkant

Før ballen inni en firkant. Du skal ha kontroll på egen ball og samtidig prøve å slå ut ballen til de andre, slik at de mister kontrollen over ballen sin. Mister du kontrollen over ballen din, går du over i neste firkant der du skal gjøre akkurat det samme.

Hauk og due

En person er hauk, de andre er duer. Duene skal prøve å komme seg fra den ene sida av hallen til den andre. Duene har en ball hver som de skal føre over gulvet. Hauken skal prøve å ta ballen fra duene. Om hauken slår bort ballen din slik at du mister kontroll over den, blir du hauk og skal være med å ta ballene fra duene. Fortsett helt til det er igjen ei due.

Fuglene er sultne

Del dere (fuglene) likt og still dere i hvert deres hjørne (reir) i salen. På midten legges det en haug med baller (mat) som fuglene skal hente på signal. Maten frakter dere ved å føre en og en ball fra midten og tilbake til reiret. De som samler flest, vinner. Etterpå er det om å gjøre å legge maten på plass igjen på samme måte.

Hoveddel

Flest pasninger

To og to skal slå pasninger til hverandre på tid. Det er om å gjøre å slå flest sammenhengende pasninger uten å miste ballen. Mister paret ballen, må dere starte tellinga på nytt. Etter en runde er det om å gjøre å prøve å slå egen rekord. Samarbeid om å få til gode pasninger og gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.

Par-innebandy

Spill vanlig innebandykamp der to spillere samarbeider om ei kølle. Dette stiller store krav til samarbeid.

Har den!

Alle, unntatt to–tre stykker, har hver sin ball og beveger seg innenfor et avgrenset område. De uten ball skal forsøke å få tak i en ball.

Ti trekk

Del dere i to eller flere lag. Hvert lag skal prøve å få til ti pasninger i laget uten at det andre laget eller de andre lagene får tak i ballen. Ti pasninger i laget gir poeng, og deretter er det det andre laget sin ball. Avgrens spillområdet etter antall deltakere og ferdighetsnivå.

Sjøslag

To lag står på hver sin banehalvdel med en mengde baller fordelt likt på hver halvdel. Øvelsen går ut på å skyte alle ballene over på motsatt banehalvdel. Det laget som har færrest baller på sin halvdel når lederen blåser av, har vunnet. Det kan være lurt å markere en sone midt på banen der ingen spillere har lov å være, et "ingenmannsland".

Teknikkløype

Lag ei løype med ulike utfordringer. Øvelsen kan også gjennomføres som stasjoner. Det kan være å

  1. føre ballen mellom kjegler

  2. utføre pasning og mottak mot benk eller med medelev

  3. føre ballen mot ei kjegle og så vende eller utføre en finte

  4. vippe ballen over en benk og få kontroll på ballen etterpå

  5. føre ballen med ei avslutning mot mål

  6. øve på presisjonsskudd/pasning ved å slå en ball mellom to kjegler, på den andre siden av kjeglene kan det enten være et mål eller en person som skal ta imot ballen

Spill mot kjegle

Spill mot ei kjegle. Den ene skal forsøke å skåre på kjeglen, mens den andre skal forsvare den. Denne øvelsen kan gjennomføres en mot en eller to mot to, og da med henholdsvis en eller to kjegler.

Spill

Del inn i lag og spill. Laget skal legge taktikken sammen. Start med en prat om hva alle på laget er gode til og kan bidra med.

Regler

Diskuter i grupper og kom med forslag til regler. Sett dere inn i fagartikkelen om regler i innebandy. Bli deretter enige om hvilke regler dere skal spille med.

Avslutning

  1. Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger fikk du av læringspartneren din?

  2. Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger ga du til læringspartneren din?

  3. Plukk ut en del fra timen i dag der du lærte noe nytt eller lærte noe enda bedre.

  4. Hvordan lærte du det? Kan du bruke dette til at andre lærer også?

  5. For vg2: Hvilke fysiske egenskaper påvirker du når du spiller volleyball?

Undervisningsforslag for ulike trinn

Under finner du forslag til hvordan økter med innebandy kan gjennomføres på de ulike trinnene.

Vg1
  • Gjennomfør fire til seks undervisningsøkter der hele eller deler av timen brukes sammen med læringspartner og/eller flere.

  • Velg ut en eller to teknikker du/dere ønsker å trene på. Hva er viktige element for å lykkes med teknikken(e) du/dere har valgt? Bruk videoene i denne ressursen hvis dere er usikre.

  • Gå sammen med en læringspartner.

  • Gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis rettet mot teknikkene du/dere har valgt.

Vg2
  • Gå sammen med en læringspartner.

  • Velg ut en eller to teknikker du ønsker å trene på.

  • Gjennomfør fire til seks undervisningsøkter der hele eller deler av timen brukes sammen med læringspartner og/eller flere.

  • Hvilke koordinative egenskaper har du jobbet med denne økta? Diskuter med partneren din. Forklar når du har brukt de ulike egenskapene.

  • Hvordan og i hvilke øvelser har du brukt egenskapene styrke, utholdenhet, bevegelighet og koordinasjon?

Vg3
  • Vurder din egen kompetanse i den valgte aktiviteten.

  • Gå sammen i ei læringsgruppe som har valgt den samme teknikken. Plukk ut tre elementer i hver teknikk som er viktig. Bruk videoene på denne siden hvis dere er usikre.

  • Velg ut en eller flere teknikker du ønsker å øve på og utvikle.

  • Film teknikkene/bevegelsesmønstrene du velger, og beskriv muntlig hva du ønsker å øve på og utvikle.

  • Film øvelsene du bruker for å utvikle teknikkene/bevegelsesmønstrene. Beskriv muntlig øvelsene og hva som er viktig å fokusere på i gjennomføringa.

  • Film teknikkene/bevegelsesmønstrene i funksjonell bruk.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Cathrine Dunker Furuly ja Bjørn Erik Rolseth.
Maŋemusat ođastuvvon 05/09/2022