Njuike sisdollui
Bargobihttá

Utferd til dyrebutikker – profil og kvalitet

Dyrebutikker har ulike profiler. Noen retter seg mot mange arter, mens andre bare mot hund og katt. Noen har merkevarer, mens andre har ulike kvaliteter. Noen har lagerinnredning, mens andre har designmøbler. Ikke alle dyrebutikker har dyreavdeling. I oppgaven skal du sammenligne noen butikker.

Du skal besøke noen dyrebutikker og vurdere disse. Noen svar finner du ved å se selv, andre ting må du spørre betjeningen om. Sammenlign butikkene og pek på forskjeller og likheter. Du skal ikke bare liste opp fakta for hver enkelt butikk, men vurdere dem mot hverandre.

Om du bare kan besøke en butikk, bruker du den for å vurdere. Du kan også sammenligne nettbutikker dersom du tolker spørsmålene.

Om du reiser til butikken med hele klassen eller et parti, bør dere avtale dette på forhånd. Vær diskré i butikken, og ta hensyn til ansatte og kunder. Avtal intervju med ansatte på forhånd.

Oppgave 1: Butikkens profil og særpreg

  1. Vurder butikkenes beliggenhet for kundene. Se på atkomst, om det er sentralt eller avsides, om det er parkering i nærheten. Hvordan er tilgjengeligheten?
  2. Er butikkene lette å finne? Er skiltingen dit god, finnes det kart eller en veianvisning dit?
  3. Hvilket inntrykk gir butikkene innvendig? Er det god plass eller trangt, er det oversiktlig eller rotete, er det gode reoler, god belysning? Virker det støvete, eller er det gamle og falmede varer? Er det beplantning og flotte utstillinger? Er det tiltalende? Virker det dyrt eller billig?
  4. Hvordan er butikkenes profil på vareutvalg? Se spesielt på hundeprodukter. Selger de først og fremst merkevarer eller har de inne mange ulike kvaliteter? Hvordan er prisene?
  5. Hvem tror du er målgruppen når det gjelder kunder med hund? Har de bil? Har de god inntekt? Har de brukshunder eller utstillingshunder? Har de spesielle interesser? Er butikken tilknyttet noe annet, slik som en veterinærklinikk?
  6. Ville du ha handlet her? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  7. Hva særpreger butikkene? Se spesielt på hundeprodukter.
  8. Finner du noen rare hundeprodukter? Beskriv produkter og reflekter over hvorfor et slikt produkt er blitt til. Hvilket behov dekker det?
  9. Foreslå to forbedringer for hver butikk. Hva skal til for at du skal komme tilbake og handle?

Oppgave 2: Dyreavdelingene (hvis butikkene har dette)

  1. Sammenlign utstillingene av dyrene. Vurder

    • om dyreavdelingen er tiltalende, ren og ryddig
    • om kundene har god plass
    • informasjon om dyrene. Vet kundene hva de kjøper?
    • om belysning er god
    • utvalg av dyrearter/individer
  2. Vurder dyrevelferden i dyrebutikkene.

    • Har dyrene god nok plass?
    • Er gruppesammensetningen god?
    • Er dyrene vant til å bli håndtert/er de sosialisert og virker tillitsfulle?
    • Har dyrene kjent opphav?
    • Er dyrene friske?
    • Får dyrene riktig fôr?
    • Har dyrene normal atferd?
    • Hvordan er dyrene plassert i forhold til hverandre?
    • Hvordan er renholdet i burene?
    • Er innredningen og burene tilpasset arten?
  3. Hva tror du er kundens inntrykk av dyreavdelingene?
  4. Foreslå to forbedringer for dyreavdelingen.

Oppgave 3: Yrket

  1. Hva går en vanlig arbeidsdag ut på for de ansatte? Avtal gjerne å spørre en ansatt.
  2. Hvilken kompetanse må man ha for å arbeide i dyrebutikk?