Hele skolen i aktivitet! - Tverrfaglige temaer - NDLA

Njuike sisdollui
Oppgave

Hele skolen i aktivitet!

Hvorfor er fysisk aktivitet viktig, og hva kan vi gjøre for å være mer aktive? Gjennomfør et tverrfaglig prosjekt for å få hele skolen til å bli mer aktive i hverdagen.

Hvordan kan vi bevege oss mer og få til økt fysisk aktivitet på skolen? I denne oppgaven finner du forslag til hva dere i klassen og på skolen kan gjøre for å få til mer fysisk aktivitet i skolehverdagen. Dere kan velge å jobbe med en eller flere av oppgavene.

Veiledning til lærere

Dette er et tverrfaglig prosjekt om fysisk aktivitet som kan involvere hele skolen. Dere kan jobbe klassevis på tvers av fag, samarbeide med og konkurrere mot hverandre. Det er opp til skolen å bestemme hvor lang arbeidsperioden skal være, og hvor mye tid dere setter av til prosjektet.

Dere kan også kombinere dette prosjektet med andre ressurser fra den tverrfaglige casen Fysisk aktivitet som livsmestring.

I læringsstien "Mitt prosjekt for økt fysisk aktivitet" finner dere forslag til oppgaver som kan fungere i oppstarten av prosjektet, og forslag til hvordan elevene kan jobbe individuelt for å øke aktiviteten sin.

I oppgavene "Fysisk aktivitet i fellesfag og studieforberedende fag" og "Fysisk aktivitet i ditt yrke" finner dere forslag til hvordan en kan jobbe med fysisk aktivitet på ulike studieretninger.

Oppgave 1: Lag en helsefremmende kampanje for økt aktivitet

Arbeid sammen i grupper på tre–fire elever, og lag en holdningskampanje for økt fysisk aktivitet på skolen.

Oppdrag:

Hvordan kan dere motivere flest mulig på skolen til å bevege seg mer i hverdagen?

Det er vanskelig og tidkrevende å få folk til å endre holdninger. Velg virkemidler og publiseringsplattformer som engasjerer og treffer målgruppa for kampanjen.

Spørsmål det kan være lurt å tenke gjennom:

  • Hva er målet med holdningskampanjen?

  • Hvem er målgruppa?

  • Hva engasjerer målgruppa?

  • Hvilke publiseringsplattformer treffer målgruppa?

  • Kan det være aktuelt å samarbeide med noen utenfor skolen?

Når dere har en felles idé, må dere legge en plan for hvordan dere vil gjennomføre kampanjen.

Tips og ressurser til arbeid med kampanjer

Artikkel: Holdningskampanjer

Artikkel: Slik påvirker du holdninger

Oppgave 2: Aktivitetsdag

Gjennomfør en aktivitetsdag med klassen, klassetrinnet eller hele skolen. Å flytte undervisningen ut kan være et fint avbrekk fra å jobbe i klasserommet. Å drive med aktivitet skaper samhold og bidrar til et godt miljø i klassen og på skolen.

Tips til aktiviteter

Arranger en idrettsdag med ulike idretter og aktiviteter.

Ta en tur på fjellet, i skogen eller i marka.

Arranger rebusløp, sporlek eller orientering.

Bruk en dag ute i snøen enten på ski eller skøyter.

Ta en sykkeltur i nærmiljøet.

Oppgave 3: Økt fysisk aktivitet i skolehverdagen

Undersøk hva skolen kan gjøre for å legge til rette for mer fysisk aktivitet i skolehverdagen. Dere kan for eksempel ta utgangspunkt i disse spørsmålene:

  • Hvordan påvirker fysisk aktivitet læring?

  • Hvordan kan vi legge til rette for mer fysisk aktivitet i undervisningen?

  • Er det mulig å være fysisk aktiv i teoretiske fag?

Jobb i par eller grupper, og lag konkrete forslag til undervisningsopplegg som krever fysisk aktivitet. Test deretter ut undervisningsoppleggene dere har laget, som en del av undervisningen i et emne.

Tips til aktivitetsskapende organisering

Artikkel: Hva er dulting?

Ressursside, ASK: Fysisk aktiv læring

Aktivitetskassen.no

Dere kan også intervjue kroppsøvingslærerne på skolen for å høre om de har noen tips.

Oppgave 4: Fysisk-aktiv-konkurranse

Konkurranse er motiverende for mange. Organiser en konkurranse for å øke motivasjonen for fysisk aktivitet. I denne konkurransen skal dere konkurrere om å være mest mulig aktive over en viss periode.

Dere kan organisere dere i grupper i klassen som konkurrerer mot hverandre, eller så kan flere klasser konkurrere mot hverandre. Denne konkurransen kan også kombineres med læringsstien "Mitt prosjekt for økt fysisk aktivitet".

Sett opp et poengsystem som gjør det enkelt for alle å registrere aktiviteten sin.

Hvordan samle poeng?

Her er et forslag til hvordan dere kan regne poeng. Hver deltaker kan få maks. 3 poeng per dag.

  • 5–30 min aktivitet: 1 poeng

  • 31–60 min aktivitet: 2 poeng

  • 61–90 min og mer: 3 poeng

Dere kan eventuelt gi ekstra poeng for aktivitet til og fra skolen eller i løpet av skoledagen. Hvis noen for eksempel går 15 minutter til og fra skolen, eller tar en rusletur rundt skolen i lunsjpausen, får de 2 poeng.

Dette forslaget til poengsystem er en forenklet utgave av Bedriftsidrettens poengsystem i sykle-til-jobben-aksjonen.

Den klassen eller gruppa som i løpet av perioden har klart å samle flest poeng, vinner konkurransen.

Dán lea/leat čállán Camilla Øvstebø, Cathrine Dunker Furuly ja Karl Henrik Aanesen.
Maŋemusat ođastuvvon 2022-01-03