Ressurssamling for programfaget reiseliv og språk 1 for språk, samfunnsfag og økonomi.
Dát ii leat ollislaš oahpponeavvu, muhto resursačoakkáldat man sávvat dutnje leat ávkin.
Et bærekraftig reiseliv er et reiseliv som ikke ødelegger for kommende generasjoner.
For å kunne tilby et helhetlig reiselivsprodukt må alle reiselivsaktørene samarbeide. Næringen består av mange ulike, små og store aktører.
Det helhetlige reiselivsproduktet består av formidling, transport, overnatting, servering og opplevelser.
Kultur og natur er kjernen i det norske reiselivsproduktet. Aktiviteter og opplevelser tilrettelegges med utgangspunkt i kultur- og naturelementer.
Å være vertskap vil si at du som servicemedarbeider jobber for at kunder og gjester skal føle seg inkludert, ivaretatt og velkommen.
For å skape en god opplevelse for gjestene må du planlegge godt og tilpasse aktivitetene til målgruppene.
Opplevelser skal skapes, formidles og kommersialiseres. Reiseplanlegging og informasjonsformidling må tilpasses aktuelle målgrupper.
Merkeordninger systematiserer arbeidet med bærekraft på en destinasjon. Vi har både nasjonale og internasjonale merke- og verneordninger.
Interne og eksterne arbeidsbetingelser er forhold i og utenfor en bedrift som kan få positiv eller negativ innvirkning på bedriften.
Når vi er oppmerksom på hvordan kultur og kommunikasjon henger sammen, blir det enklere å forstå hverandre.
I reiselivsnæringen må du kunne kommunisere på engelsk med både gjester, kollegaer, leverandører og andre samarbeidspartnere.
Som vertskap møter du gjerne personer fra ulike steder i verden. Her viser vi eksempler på enkel formidling til kinesisktalende gjester.
Å kunne kommunisere på gjestens språk bidrar til at gjesten føler seg velkommen. Lær deg noen enkle fraser på samisk og bli bedre kjent med samisk kultur.
Markedsføring skaper verdi for forbrukere ved å dekke behovet deres for produkter, og består av merkevarebygging, arrangementer og markedsføringskampanjer.