Digital valgkamp - Diskusjon: Algoritmestyrt valgkamp - Tverrfaglige temaer - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Digital valgkamp

Oppgave

Diskusjon: Algoritmestyrt valgkamp

Sosiale medier spiller en sentral rolle i norsk valgkamp. Når sosiale medier og algoritmestyrte løsninger styrer politisk markedsføring, blir kildekritikk stadig mer viktig.

Oppgave: Klassediskusjon om algoritmestyrt valgkamp

Som førstegangsvelger er det mange som kjemper om stemmen din.
I sosiale medier skreddersys de politiske budskapene du utsettes for. Mikromålretting og avanserte algoritmer tar i bruk personlig informasjon du har lagt igjen på ulike nettsteder.

I denne oppgaven skal du diskutere og reflektere rundt temaet algoritmestyrt politisk reklame.

Påstand 1

  • Algoritmestyrt politisk markedsføring kan få negative konsekvenser for demokratiet.

Påstand 2

  • Norske myndigheter bør forby målrettet, algoritmestyrt politisk reklame.

  • Finn argumenter for og mot påstandene over.

  • Presenter først argumentene dine for personen du sitter ved siden av.

  • Kom med innspill og tilbakemeldinger til hverandre.

  • Still opp til klassedebatt der du legger fram argumentene for resten av klassen.

Relatert innhold

Skrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 01.03.2021