Helsefremmende læringsmiljø - Produktutvikling og produksjon (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Helsefremmende læringsmiljø

Et helsefremmende miljø er ikke bare viktig på arbeidsplassen, det er også viktig på skolen.

Inkluderende arbeidsliv

Å være skoleelev kan sammenlignes med å være ansatt i en bedrift. Et helsefremmende læringsmiljø er minst like viktig som et helsefremmende arbeidsmiljø, og det er viktig at du er med og bidrar. Alle må være med og "dra lasset", slik at alle kan trives og bli trygge, vokse, mestre og utvikle seg.

Se denne lille filmen om inkluderende arbeidsliv, og overfør det du ser og hører, til både skolehverdagen og praksisplassen din.

Diskuter oppgavene under i klassen etter at alle har sett filmen.

Tekstversjon av filmen Helsefremmende arbeidsplasser

Har du hørt om helsefremmende arbeidsplasser? At det kan være en sammenheng mellom arbeidsplasser og helse er ingen ny tanke. Vi vet jo at arbeidsplasser kan være helseskadelige. Kanskje til og med litt farlige. Derfor har vi lover og regler som skal ta vare på oss. Og verneutstyr av mange slag som skal beskytte oss når vi er på jobb.

Men har du noen gang tenkt på at det kan være motsatt? At jobben faktisk kan gi oss bedre helse? Altså være helsefremmende. Da tror du kanskje vi mener å gå i trapper, spise frukt og sykle Birken? Men det er ikke det vi tenker på. Det handler om hvordan jobben får folk til å føle seg. Om hvordan arbeidsplassen kan styrke og utvikle oss. Det krever ikke noe utstyr, behøver ikke å koste noe, og alle kan tjene på det.

La oss se først på hva vi egentlig mener med helse. De fleste av oss tenker at hvis vi er syke, har vi dårlig helse. Hvis vi er friske, har vi god helse. Det er ikke feil. Men vi kan også tenke på helse på en litt annen måte. Du kan være syk, men føle at du har det bra. Eller du kan være helt frisk, men føle at du ikke har det bra. Helse er noe mer enn det å ikke være syk. Det avgjørende er hvordan du opplever at du har det. Det er den opplevelsen helsefremmende arbeidsplasser handler om.

Hvis du skal føle deg bra, må du ha det bra på jobb. Men hva er det å ha det bra på jobb? Å bare gjøre det du har lyst til? Nei, selvfølgelig ikke. Noe av det viktigste er å føle at du gjør nytte for deg, og at du får oppgaver du klarer på en god måte. Når du klarer oppgavene og jobben din, utvikler du deg. Du føler at du er klar for nye utfordringer. Det betyr mye for selvfølelsen og hvordan du opplever egen helse.

Det er også godt å føle at du påvirker egen arbeidssituasjon. At du blir lyttet til. Du skal vite hva som kreves, og du trenger tydelige tilbakemeldinger. Samtidig er det sunt å få ros når vi fortjener det.

En helsefremmende arbeidsplass gir muligheter for utfordringer. Det er viktig for utvikling og trivsel. Derfor har fordeling av oppgaver mye å si. Hvis alt dette er på plass i et godt, sosialt fellesskap, da kan jobben gi oss den gode følelsen. Og hvis jobben får oss til å føle oss bra, er den helsefremmende. Noe av det som er viktig, er altså mestring og utvikling, medvirkning og rettferdig behandling, anerkjennelse og et godt, sosialt fellesskap.

Det er i alles interesse å gjøre en arbeidsplass helsefremmende. Medarbeidere som får bedre helse og mer engasjement, blir mer kreative og mer produktive. Det fører til at virksomheten går bedre og blir tryggere, en god sirkel der alle vinner. Alle miljøer og alle mennesker er forskjellige. Hvordan kan din arbeidsplass bli mer helsefremmende?

Oppgaver

  • Hvordan kan dere skape et inkluderende læringsmiljø i klassen deres? Diskuter hvordan dere skal snakke med hverandre, oppføre dere mot hverandre og være mot hverandre for å sikre et inkluderende og helsefremmende læringsmiljø.
  • Hvordan kan hver og én av dere bidra til at dere oppnår dette både på skolen og på praksisplassen deres?
Skrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 10.03.2023