Skolen – et sted å lære - Produktutvikling og produksjon (FD-FBI vg1) - NDLAHopp til innhold
Fagartikkel
Skolen – et sted å lære
Hva mener vi med et godt arbeidsmiljø? Her skal du reflektere over skolen som arbeids- og læringsmiljø.
Skolen vår – et godt sted for læring?
«Den eneste gangen min utdanning ble avbrutt, var da jeg gikk på skolen.» Det var spøkefuglen og nobelprisvinneren George Bernhard Shaw som sa dette.
Vi forbinder læring med skolegang og studier. Shaw tenkte kanskje at læring er mer enn teori?
Læringen kan være både boklig og praktisk. Mange tar yrkesfag fordi de heller vil gjøre noe enn å lese. De synes praksis er viktigere enn teori.
I dag er det bred enighet om at læring er en prosess som påvirker vår atferd, våre holdninger og verdier. Læring foregår i samspill med andre – på skolen, hjemme, i fritida og i arbeidslivet.
Tenk over
Skolen og lærerne skal legge til rette for læringen din, men det er du som skal lære. Det gir deg et spesielt ansvar for å gjøre ditt beste for å lære og for å skape et godt læringsmiljø på skolen og i klassen din.
Det gode læringsmiljøet
Alle elever har rett til et godt og inkluderende læringsmiljø. Utdanningsdirektoratet framhever fem forhold som er grunnleggende for at elevene skal oppleve et godt læringsmiljø:
Læreren som leder
Forhold mellom lærer og elev
Forhold mellom elever
Samarbeid mellom skole og hjem
Skolens ledelse og organisasjon
1. Lærerens evne til å lede klasser og undervisning
Læreren
har en tydelig struktur i undervisningsgangen
formulerer tydelige mål for elevenes læring og læringsmiljø
har høye forventninger til alle elevene, tilpasset deres forutsetninger
gir tydelige og konstruktive tilbakemeldinger til elevene, både faglig og sosialt
bruker tilbakemeldinger fra elevene til å justere opplæringen
skaper et inkluderende miljø og et læringsfellesskap blant elevene
utarbeider regler i samarbeid med elevene og håndhever reglene konsekvent
bevisstgjør og ansvarliggjør elevene i eget læringsarbeid
involverer elevene og gir dem muligheter for medvirkning
2. Positive relasjoner med hver enkelt elev
Læreren har evne til å inngå i en positiv og støttende relasjon med hver enkelt elev.
Eleven opplever trygghet og tillit og blir sett av læreren. Læreren har tro på at elevene kan lære og nå målene for opplæringen.
Læreren skaper engasjement og motivasjon for læring og bidrar til god selvfølelse hos alle elevene.
Lærer og elev har samme forståelse av hvilke krav som stilles til et godt læringsmiljø, blant annet hvilken sosial kompetanse som blir etterspurt og verdsatt.
3. Positive relasjoner og kultur for læring blant elevene
har en kultur for læring og et læringsfellesskap, de har en positiv holdning til å være aktive og interesserte, og det eksisterer ikke negativt gruppepress mot å gjøre sitt beste på skolen
aksepterer ulikheter og at det er greit å være flink og ha utfordringer – både faglig og sosialt
samarbeider og har felles opplevelser
opplever trygghet og tillit og føler seg inkludert
forstår hvilke krav som stilles til et godt læringsmiljø, blant annet hvilken sosial kompetanse som blir etterspurt og verdsatt
opplever nulltoleranse for krenkende ord og handlinger
4. Godt samarbeid mellom skole og hjem
Foreldre og lærere formidler de samme positive forventningene til eleven, tilpasset elevens forutsetninger.
Hjem og skole snakker samme språk. Foreldrene må få en innføring i skolens språk, slik at eleven ikke lever i to forskjellige verdener.
Lærerens, foreldrenes og elevens forventninger til hverandre er tydelig uttalt og forstått av alle parter.
Foreldrene har reell medvirkning.
5. God ledelse, organisasjon og kultur for læring på skolen
Ledelsen kommuniserer tydelige mål og forventninger til alle ansatte.
Ledelsen foretar løpende vurderinger og gir tydelige tilbakemeldinger til de ansatte.
Det er et positivt samarbeidsklima og gode relasjoner mellom de ansatte og mellom de ansatte og ledelsen.
Skolen har et entydig ordensreglement med kjente konsekvenser som følges opp i praksis.