Egenvurdering for markedskommunikasjon - Produksjon og historiefortelling (IM-IKM vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Egenvurdering

Egenvurdering for markedskommunikasjon

Hvor godt forstår du markedskommunikasjon?

Har du forstått?

Svarer du ja på spørsmålene nedenfor, har du god greie på markedskommunikasjon.

vg1

  • Jeg vet hva reklame og markedskommunikasjon er.
  • Jeg vet hvilke lover og regler som gjelder for markedsføring.
  • Jeg kan kjenne igjen, diskutere og drøfte reklame jeg får på nett, også algoritmisk markedskommunikasjon.
  • Jeg kan planlegge og produsere medieuttrykk i ulike reklameformater for ulike målgrupper.

vg2

  • Jeg forstår at kampanjer setter i sammenheng ulike reklameuttrykk for ulike kanaler.

  • Jeg vet hva en merkevare er.

  • Jeg kan vurdere en merkevare – hvem som er målgruppen, og hvilken verdi den har – og argumentere for vurderingen.

  • Jeg kan bruke virkemidler i ulike medietyper på tvers av kanaler for å få fram samme budskap.
  • Jeg vet hvordan jeg kan markedsføre produkter til bestemte målgrupper.

  • Jeg forstår hvordan planlagt markedskommunikasjon brukes for å bygge og vedlikeholde en merkevare hos et publikum.

  • Jeg kan skissere en plan for hvordan vi bygger en merkevare.

  • Jeg forstår og kan forklare hvordan en klart definert målgruppe, gode ideer, et klart budskap og planlagt distribusjon i kanaler er forutsetninger for å lykkes med markedskommunikasjon.
Begreper

Skrevet av Albertine Aaberge og Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 10.06.2022