Øvelse
Kommunikasjon mellom servitør og restaurantgjester
I dette videoklippet møter du servitør Carolin Nilsson og gjestene Nina Hæg og Richard Karlsen. De har klare meninger om hvordan kommunikasjonen mellom servitør og gjest bør være!
Video: Terranova Media / Begrenset bruksrett
God kommunikasjon mellom gjest og servitør
Se videoklippet med Carolin Nilsson og gjestene hennes, og jobb deretter med spørsmåla nedenfor:
- Carolin Nilsson hevder at god kommunikasjon mellom servitør og gjest er svært viktig. Hvordan begrunner hun dette?
- Nevn tre-fire eksempler på hva en servitør kan gjøre for at gjestene skal føle seg velkomne og få en god opplevelse på restaurant.
- Carolin sier at hun har lært seg “å lese gjestene”. Hva mener hun med det?
- Hvordan behandler Carolin en gjest som er misfornøyd eller i dårlig humør?
- Hva forventer Nina Hæg og Richard Karlsen av en servitør?
- Hva liker Carolin med jobben som servitør?
Si det på fagspråket!
Nå skal du bruke noen faguttrykk for å beskrive kommunikasjonen mellom servitør og gjester.
- Er et restaurantbesøk en formell eller en uformell situasjon? Begrunn svaret.
- Se nærmere på servitør- og gjesterolla. Er dette to likeverdige roller, eller har en av partene ei overordna rolle overfor den andre? Begrunn svaret ditt.
- Hvordan bør du oppføre deg når du er i gjesterolla? Gi to eksempler og forklar.
- Hva hører til den kommunikative kompetansen som trengs i servitøryrket? Nevn alt du mener hører med, og ordne punkta etter viktighet.