Forsøk
Forsøk: Lysbrytning (simulering)
I denne simuleringen kan du teste ut hvordan lys oppfører seg når det går fra luft til vann, eller gjennom glass, og mye mer. Du kan også måle inn- og utgangsvinkel, og se om fargen til lyset påvirker resultatet.
Simuleringen gir blant annet mulighet til å flytte lyskilden, justere innfallsvinkel og endre mediet til vann, luft eller glass. Teorien som denne simuleringen bygger på, finner du på sidene Bølgefenomen, Lysbrytning og Lydbølger.
- Hva kan du si om innfallsvinkelen og refleksjonsvinkelen (det vil si lysstrålens vinkel i forhold til den vertikale linja som kalles innfallsloddet)?
- Utforsk hvordan intensiteten i den reflekterte strålen og den strålen som går ned i vannet påvirkes av innfallsvinkelen. Hva fant du ut? Hvorfor tror du det er sånn?
- Hva skjer med brytningen av strålen når du endrer det nederste materialet fra vann til glass? Hvorfor skjer dette?
- Endre innstillingene slik at du får vann øverst og luft nederst. Kan du finne grenseverdien for innfallsvinkelen? Grenseverdien er den innfallsvinkelen som akkurat gjør at strålen ikke lenger går ned i vannet. Vinkler større enn denne gir totalrefleksjon.
- Test ulike glassprismer. Du kan også bruke flere prismer etter hverandre. Endre fargeskalaen og noter hvilke lysfarger som brytes mest og minst.
- Undersøk deretter hva som skjer om du bruker hvitt lys. Stemmer det med hvordan enkeltfargene oppfører seg?
- Her kan du blant annet teste hvordan lysfarten endrer seg i ulike materialer. c er lysfarten i tomt rom og luft. Hva fant du ut?
- Undersøk hvordan lysfarten er for ulike farger. Ser du noen sammenheng mellom dette og hvor mye lysstrålen brytes?