Finn retoriske virkemidler i medieuttrykk - Patos i vignetten til 22. juli - Mediesamfunnet 1 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Finn retoriske virkemidler i medieuttrykk

Øvelse

Patos i vignetten til 22. juli

Studer vignetten til NRKs dramaserie 22. juli. På hvilken måte brukes appellformen patos for å vekke publikums følelser?

Se vignetten til NRKs dramaserie 22. juli (ca. 00.00-01.14 ).

  • Studer filmtekniske elementer som valg av bilder og utsnitt, tempo i klipperytmen, lyssetting, musikk og replikker.
  • Hvordan bidrar de ulike elementene til å vekke bestemte følelser (patos) hos publikum?
  • Hvilke følelser sitter du selv igjen med etter å ha sett vignetten?
Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 28.02.2020