Næranalyse av anslaget til Sin City - Slik lager du et storyboard - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Næranalyse av anslaget til Sin City

Fagartikkel

Slik lager du et storyboard

Når manuset ditt er ferdig, er tida kommet for å tegne et storyboard. Storyboard bruker du til å designe og komponere filmen, og til å planlegge filminnspillingen.
Storyboardartist Arne Bye gir en enkel innføring i storyboard. Video: Martin Aune Walther / CC BY-NC-ND 4.0

Et storyboard ligner på mange måter på en tegneserie. Men forskjellen er likevel stor. I en tegneserie skifter man ikke nødvendigvis utsnitt eller vinkel mellom hver rute. Dette er imidlertid et vesentlig poeng i et storyboard. Hver bilderute i storyboardet ditt tilsvarer et klipp i den ferdige filmen din.

Storyboardet hjelper alle som er involvert i filminnspillingen til å forstå hvordan manuset ditt skal filmes. En grundig planlagt bildefortelling hjelper også deg og medarbeiderne dine til ikke å glemme å filme noe når dere gjør filmopptak.

Design og komposisjon

Storyboardet skaper et visuelt bilde av hvordan filmen kommer til å se ut før opptakene begynner. Storyboarding handler derfor om design og komposisjon av bildefortellingen. Kunnskap om komposisjonsprinsippene er viktig i utarbeidelsen av et storyboard.

I et storyboard må du gjøre valg. Du bestemmer hvilke utsnitt, vinkler og kamerabevegelser du vil at filmen din skal inneholde, før du drar ut på opptaksstedet. Det er viktig at regissøren og fotografen har en felles forståelse av hva som skal filmes.

Et storyboard gjør at alle involverte i filmproduksjonen vet hva som skal filmes, og ikke minst hvordan det skal filmes. Tenk også på hvilket uttrykk karakterene skal ha i scenen, kanskje får du illustrert det i ansiktsuttrykket i tegningen din.

I denne filmen ser vi hvordan filmskaperne har forberedt seg ved hjelp av helt enkle tegninger før opptak. Video: Spætt Film / Begrenset bruksrett

Lag enkle skisser

Du trenger ikke være redd for at du må være flink til å tegne. Et storyboard skal være enkelt. Ofte holder det i massevis å tegne strekmenn og enkle skisser. Det anbefales å bruke storyboardark når du skal lage storyboardet.

Her kan du laste ned og skrive ut en mal til storyboardark:

Filer

Filer

I tillegg trenger du blyant og viskelær. I filmen om storyboardartisten Arne Bye så vi også at han brukte tusjer og penner for å streke over det han hadde skisset opp med blyant. Husk budskapet til Arne; gjør det enkelt, det handler bare om å bli forstått!

Digitalt storyboard

Det finnes flere måter å lage et digitalt storyboard på. En enkel måte er å bruke et stillbildekamera. I stedet for å tegne hvert enkelt bilde kan du ta stillbilder og sette dem sammen til et storyboard. Ikke glem å tenke på komposisjon når du tar bildene. Tenk på hvilke utsnitt du trenger, hvilke kameravinkler og perspektiv som passer til scenen du skal filme.

Det kan være lurt at opptaksstedene og det vi ser i bildet, er nokså likt det du ser for deg i den ferdige filmen. Aller helst bør du ta bildene der du har planlagt å gjøre filmopptakene. Du trenger ikke få med deg skuespillere til å stå foran kamera. Det holder med at for eksempel regissøren og fotografen sammen markerer for skuespillerne.

Celtx har utviklet en egen app for iOS og android som gjør det svært enkelt å lage et digitalt storyboard ved bruk av mobiltelefonen.

I denne videoen demonstreres enkel bruk av Celtx Shots. Video: Martin Aune Walther / CC BY-SA 4.0
Skrevet av Martin Aune Walther.
Sist faglig oppdatert 28.06.2018