Næranalyse av anslaget til Sin City - Film noir - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Næranalyse av anslaget til Sin City

Fagartikkel

Film noir

Filmsjangeren film noir var poulær i USA på 1940-tallet. I filmer som tilhører denne sjangeren, brukes low-key lyssetting som skaper sterk kontrast mellom lys og mørke. Filmene er ofte basert på detektivhistorier og skildrer personer og hendelser på samfunnets skyggeside.

40-tallsfilm

Film noir betyr, direkte oversatt fra fransk, "mørk film". Dette er en filmsjanger som hadde sin storhetstid i USA på 1940-tallet, men med viktige referanser til europeisk førkrigsfilm. Mye av den samme estetikken finner vi i ekspresjonistiske filmer fra 1920- og 30-tallet. En årsak er at flere tyske filmregissører flyttet til USA på 1930-tallet, og de tok med seg den visuelle fortellerstilen.

Felles for filmene i denne sjangeren er såkalt low-key lyssetting, som er kjennetegnet av tydelige skiller mellom lys og mørke. Et annet trekk er at mange av filmene henter handlingen fra detektivhistorier eller historier som på en eller annen måte handler om forbrytelser.

"Den tredje mann"

Et eksempel er Den tredje mann, regissert av Carol Reed i 1949. I denne filmen er handlingen lagt til Wien, noen få år etter 2. verdenskrig. Holly Martins forsøker å finne opplysninger om sin venn, Harry Lime, som sies å ha omkommet i en bilulykke. Martins oppdager at det er mye som ikke stemmer, og han blir detektiven i fortellingen. I forsøket på å finne ut hva som egentlig skjedde med Harry Lime, ender Martins opp i Wiens underjordiske kloakksystem. Vi får se en rekke flotte filmatiske scener, der regissøren utnytter samspillet mellom lys og skygger.

Eksempel

Studenter ved Högskolan i Malmö har forsøkt å bruke low-key lyssetting i sin eksamensfilm Conscientia .

Synes du de lykkes med denne filmen?

Relatert innhold

Skrevet av Jon Hoem. Rettighetshaver: Senter for nye medier, Høgskolen i Bergen
Sist faglig oppdatert 16.06.2017