Elevforskning på mediene - Muntlig-praktisk oppgave: Utforsk temaet religion og ytringsfrykt - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Elevforskning på mediene

Arbeidsoppdrag

Muntlig-praktisk oppgave: Utforsk temaet religion og ytringsfrykt

I dette arbeidsoppdraget skal dere undersøke om unge i nærmiljøet er redde for å ytre seg om religiøse temaer, og hva den norske befolkningen mener om religion og ytringsfrihet. Oppdraget kan gjennomføres som et tverrfaglig prosjekt i religions- og mediefaget.

Utgangspunkt

En studie gjort av Irene Trysnes og Ronald Mayora Synnes ved Universitetet i Agder i 2021, viser at unge med minoritetsbakgrunn vegrer seg for å dele religiøst innhold på sosiale medier. Sett dere grundig inn i denne studien.

Video: Tom Knudsen / CC BY-SA 4.0

Les forskningsartikkelen "The Role of Religion in Young Muslims’ and Christians’ Self-presentation on Social Media" på Sage Publishing.

Arbeidsoppdrag

Klassen skal samarbeide om å utforske sammenhengen mellom religiøs tilhørighet og ytringsfrykt i eget lokalsamfunn.

Om ønskelig, kan oppdraget gjennomføres som et tverrfaglig prosjekt i fagene medie- og informasjonskunnskap 2 og religion og etikk.

Forberedelsesfasen

Som en forberedelse gjennomgår elevene relevante resurser i NDLAs verktøykasse, som handler om forskningsmetode, forskningsetikk og rapportering.

Problemstilling

Hver elev lager utkast til en problemstilling som undersøkelsen skal belyse, og presenterer denne for klassen.

Klassen velger deretter ut én av disse problemstillingene som utgangspunkt for videre utforskning.

Forskningsmetoder

For å belyse problemstillingen skal dere bruke tre ulike metoder:

  • en anonym, digital spørreundersøkelse blant unge som tilhører to ulike religioner / religiøse miljøer

  • en kvalitativ intervjuundersøkelse der dere intervjuer to eldre ungdommer som tilhører ulike religioner / religiøse miljøer

  • en grundig studie av datagrunnlaget som viser forholdet mellom religion og ytringsfrihet i Fritt ords rapport fra 2021: Hva mener befolkningen om ytringsfrihetens grenser?

Gjennomføring

Læreren fordeler arbeidsoppgaver gruppevis. Her er en liste over arbeid som må utføres:

  • innhente tillatelse til å samle inn data

  • forberede og gjennomføre spørreundersøkelsen

  • lage intervjuguide og gjennomføre dybdeintervjuer

  • gjennomføre dokumentstudiet og hente ut relevant informasjon og datagrunnlag

  • analysere data og sette de funnene som blir gjort inn i en teoretisk sammenheng

  • utarbeide og redigere forskningsrapporten

Husk å innhente skriftlig tillatelse før spørreundersøkelsen gjennomføres, og at informasjonen dere får må behandles konfidensielt (fortrolig), siden det dreier seg om personlige opplysninger.

Etterarbeid og refleksjon

Diskuter til slutt de funnene dere har gjort i samlet klasse.

  • Finnes det ytringsfrykt blant religiøse ungdommer der dere bor?

  • Hvis ikke, hva kan grunnen være?

  • Hvorfor er ytringsfrykt et demokratisk problem?

  • Hva kan dere gjøre for å sikre at alle tørr å ytre seg fritt?

  • Hva lærte dere av dette forskningsprosjektet?

Veiledning

Under "Relatert innhold" finner dere nyttig veiledning i hvordan dere kan gjennomføre et tverrfaglig elevforskningsprosjekt.

Relatert innhold

Fagstoff
Metoder i utforskning

En innføring i ulike metoder du kan bruke for å utforske et fenomen: observasjon, spørreundersøkelse, kildestudier, feltarbeid og statistisk analyse.

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 11.01.2022

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Elevforskning på mediene