Mediepåvirkning, algoritmer og kunstig intelligens - Hvem skal ha data om deg? - Medie- og informasjonskunnskap 1 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Mediepåvirkning, algoritmer og kunstig intelligens

Oppgave

Hvem skal ha data om deg?

Vi legger igjen mye data om oss selv på nettet. Hvem bør ha tilgang på disse dataene? Løs oppgaver, og diskuter i klassen.

Data og dataforvaltere

Data er informasjon og opplysninger. Data om deg kan være alder, telefonnummer, kjønn, bosted, karakterer, interesser, søkelogg og hvor du befant deg lørdag kveld klokken 22:30.

En dataforvalter sitter på mengder med informasjon om blant annet deg. En dataforvalter kan være skolen din, Google eller kommunen. Informasjonen om deg og andre brukes til ulike formål av dataforvaltere.

Individuell oppgave

  1. Gjør oppgaven under, og trekk de ulike dataene til dataforvaltere du synes kan ha disse opplysningene om deg. Oppgaven har ingen fasit.
  2. Hvilke opplysninger om deg må man kombinere for å forstå hvem du er? Hvorfor akkurat disse? Hva sier kategoriene om hvem du egentlig er?

Gruppearbeid

Sammenlign det dere kom fram til i den individuelle oppgaven, og diskuter.

  • Hvordan har dere koblet ulike opplysninger til ulike kategorier?
  • Hva er likt, og hva er ulikt?

Kjør en gjennomgang i plenum eller for læreren.

Løs deretter følgende oppgaver i de samme gruppene.

  1. Hva kan dataforvalterne gjøre med dataene om dere?

    Lagre? Dele? Lage statistikk? Bruke dem i analyser?

  2. Hva bør de gjøre med informasjonen, og hvorfor?
  3. Når bør dataforvaltere få tilgang til denne informasjonen?

    Alltid? I spesielle tilfeller? Når noe uventet har skjedd? Når de har en mistanke om at du har gjort noe feil?

  4. Les casen:

    Case

    Trine har nylig snakket med vennene sine om et dataspill hun har lyst på. Et par dager etter samtalen med vennene ser hun reklame for dataspillet på Facebook-tidslinjen sin.

Diskuter disse punktene om casen:

  1. Har dere hatt lignende opplevelser?
  2. Er dette problematisk? Hvorfor / hvorfor ikke?
Skrevet av Lisa Reutter.
Sist faglig oppdatert 30.09.2020