Her får du informasjon om hvordan muntlig eksamen foregår og tips til hvordan du kan forberede deg. Filmen nedenfor (lengde 11:18) illustrerer en eksamenssituasjon med ulike scenarioer hvor eleven viser ulik måloppnåelse.
To virkedager før eksamen får du vite at du er trukket ut i faget.
Muntlig eksamen er todelt og består av
• Forberedelsestid: 24 timer
• Eksamenstid: inntil 30 minutter
På muntlig eksamen er det faglærer som er eksaminator, altså den som leder samtalen og stiller spørsmål. Læreren din vil at du skal få vist mest mulig kompetanse. Dere er på samme lag.
Forberedelse
På forberedelsedagen møter du på skolen og trekker et oppgavesett som består av en situasjonsbeskrivelse/case/problemstilling som dekker flere kjerneelementer og relevante kompetansemål fra læreplanen. Relevante kompetansemål fra læreplanen og vurderingskriterier blir gitt sammen med forberedelsesdelen. Dette gir deg et utgangspunkt for forberedelsen til muntlig eksamen. Du skal for øvrig ikke få vite hvilke spørsmål som skal brukes under selve eksamen.
Videre velger du selv om du vil forberede en presentasjon til eksamensdagen. Presentasjonen kan utgjøre inntil 10 minutter av eksamenstiden. På forberedelsesdagen er alle hjelpemidler tillatt.
Et tips i forberedelsestiden til muntlig eksamen er å øve på å snakke deg gjennom det du vil si, og som du tenker kan være relevant å snakke om på eksamensdagen. Snakk høyt til deg selv, gjerne mens du ser deg i speilet. Det kan også være fint å få andre til å stille deg faglige og relevante spørsmål på bakgrunn av forberedelsedelen. Be gjerne om noen tilbakemeldinger og tips til hvordan du formulerer deg og formidler fagstoffet.
Bruk forberedelsestiden til muntlig eksamen godt.
Gjennomføring av eksamen
Eksamenstiden er inntil 30 minutter. På eksamensdagen kan du ta med notater fra forberedelsesdagen og ulike hjelpemidler som er relevante for å gjennomføre en eventuell presentasjon. Fagsamtalen foregår uten hjelpemidler.
Dersom du velger å ha en presentasjon, kan denne utgjøre inntil 10 minutter. Du får deretter oppfølgingsspørsmål til presentasjonen. Resten av eksamen er en fagsamtale som kan omfatte alle kompetansemålene knyttet til aktuell situasjonsbeskrivelse/case/problemstilling.
Hvis du velger å ikke ha en presentasjon, starter fagsamtalen med en gang. Faglærer er normalt eksaminator, og eksamineringen blir ledet av eksaminator. Sensor skal være ekstern og komme fra en annen skole. Sensor skal i hovedsak ha en lyttende rolle og ta notater under eksaminasjonen, men sensor kan også stille spørsmål.
Tenk over
Hva mener du kan være fordeler og ulemper med å velge presentasjon på muntlig eksamen?
Dersom du velger å innlede eksamen med en presentasjon, skal ikke et eventuelt produkt som er laget i forberedelsestiden vurderes i seg selv. Kompetansen du viser muntlig gjennom din presentasjon på eksamensdagen vurderes sammen med oppfølgingsspørsmål og fagsamtalen.
Informasjon og tips til lærer
Oppgavesett til muntlig eksamen
Muntlig eksamen i markedsføring og ledelse 2 er lokalt gitt. Det betyr at du har laget/vært med på å lage oppgavesettene elevene dine kan få på en eventuell muntlig eksamen.
En god eksamen skal være valid, det vil si at den skal teste det den er ment å teste. Videre skal en god vurdering være reliabel, det vil si konsistent ved at samme prestasjon skal gi samme karakter med ulike sensorer. Målet bør være at samarbeidet internt på skolen og mellom deg som eksaminator og sensor skal gjøre at det blir mest mulig validitet og reliabilitet i resultatet.
Forberedelsesdag
Elevene skal møte på skolen og trekke oppgavesett. Trekket skal være tilfeldig og ikke styres av faglærer, men samme oppgavesett kan trekkes av inntil tre elever på samme parti. Samme situasjonsbeskrivelse/case kan benyttes som utgangspunkt for hele partiet, men da med noe ulik vinkling.
Oppgavesettet skal gi elevene et utgangspunkt for eksamen, men eleven skal ikke få vite hvilke spørsmål som skal brukes under selve eksamen. Sammen med oppgavesettet skal det opplyses om aktuelle kompetansemål og vurderingskriterier.
Elevene har rett til veiledning, og det er hensiktsmessig at du som faglærer er veileder. Det er ikke et krav at veileder skal være sammen med elevene hele dagen. Elevene kan avtale tid for veiledning.
Elevene velger selv om de vil forberede en presentasjon til eksamensdagen. Presentasjonen kan utgjøre inntil 10 minutter av eksamenstiden. Det kan være lurt å tenke gjennom på forhånd hva du skal svare dersom noen av elevene spør deg om råd knyttet til hvorvidt de bør velge å ha presentasjon på muntlig eksamen eller ikke.
For elever som velger å ha en presentasjon, kan denne som sagt utgjøre inntil 10 minutter. Elevene får deretter oppfølgingsspørsmål til presentasjonen. Resten av eksamen er en fagsamtale om de oppgitte kompetansemålene.
For elever som velger å ikke ha en presentasjon, starter fagsamtalen med en gang. For elever som ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitte kompetansemål til å bestå eksamen, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.
Å stille spørsmål på muntlig eksamen
På muntlig eksamen er det du som faglærer som er eksaminator, altså den som leder samtalen og stiller spørsmål. Eksaminering og vurdering skjer i sanntid, og på muntlig eksamen er det et samspill mellom deg som eksaminator, eleven og sensor.
Det er lurt å tenke over hvordan du som lærer kan legge til rette for at elevene får vist mest mulig kompetanse. Du kan for eksempel reflektere over følgende:
Skal du stille flere spørsmål etter hverandre, såkalte multiple spørsmål?
Kan multiple spørsmål fungere som stillas for elevene, eller kan det begrense muligheten til å vise kompetanse?
Hvordan skal du håndtere mangelfulle svar?
Skal du stille et nytt, omformulert spørsmål, eller skal du gå videre til et annet spørsmål?
I videoene under kan du høre mer om multiple spørsmål og det å håndtere mangelfulle svar:
Som lærer kan det være lurt at du tenker over hva du mener kan være fordeler og ulemper med
å stille multiple spørsmål
å forsøke å få elever til å svare på spørsmål selv om de har sagt at de ikke kan svare
å stille et spørsmål som: "Er det noe du har lyst til å si, som du ikke har fått sagt?"
Elevene kjenner ofte på nerver på eksamensdagen, og det samme kan gjelde for deg som lærer. Her er noen tips som kan komme både deg som lærer og elevene til gode:
Tenk over hva du vil spørre om, og hvordan du vil formulere spørsmålene.
Lag en spørsmålsguide med sentrale og åpne spørsmål og tenk ut noen oppfølgingsspørsmål.
Vær bevisst på at elevene skal få mulighet til å vise kompetanse, at spørsmålene er varierte, og at de dekker ulike kompetansemål.
Gi elevene god nok tid til å svare på spørsmål under eksamineringen.
Unngå å bruke veldig mye tid på å dra ut svar når elevene har sagt de ikke vet svaret.
Følg med på tiden. Bruk gjerne stoppeklokke under eksamineringen.