Hopp til innhold
Nynorsk
Fagartikkel

Kjedesamarbeid

Hvorfor tror du så mange butikker er med i et kjedesamarbeid? Samfunnet er i kontinuerlig endring, og konkurransen om kundene blir stadig hardere. Vekst og utvikling er derfor viktig, og ulike former for samarbeid kan for noen virksomheter være nødvendig.

Horisontalt og vertikalt samarbeid

Vi skiller mellom to hovedtyper kjedesamarbeid, horisontalt og vertikalt samarbeid.

Samarbeid mellom samme type distribusjonsledd, som for eksempel detaljister, kalles horisontalt samarbeid. Et eksempel er Norli, hvor flere bokhandlere har gått sammen i en kjede.

Samarbeid mellom ulike typer distribusjonsledd i en distribusjonskanal kalles vertikalt samarbeid. Et eksempel er Gyldendal bokforlag som har egne utsalgssteder gjennom bokhandlerkjeden Ark.

Selvstendig virksomhet eller kjedesamarbeid?

Hvilke fordeler og ulemper har det å drive en selvstendig virksomhet i forhold til det å inngå et kjedesamarbeid? Tenk deg for eksempel en liten, lokal klesbutikk ved navn Hannas Design, og sammenlign med kjeden Vero Moda.

Det kan være flere fordeler ved å være en selvstendig virksomhet. Det kan kreve færre ansatte, og beslutningsprosessen kan være enklere. Organiseringen er ofte enkel og praktisk, og virksomheten har mulighet til å beholde et eget særpreg på driften.

Tenk etter

Du har kanskje hørt flere snakke om at det er viktig å støtte små, lokale butikker. Hvorfor mener mange at dette er viktig? Hva kan være utfordringene med at flere og flere virksomheter slår seg sammen?

For en virksomhet kan det å inngå et kjedesamarbeid bidra til en reduksjon av kostnader, på grunn av . I tillegg vil felles markedsføringsaktiviteter kunne gi økt synlighet for virksomheten.

En ulempe med kjedesamarbeid er at beslutningsprosessene kan bli mer krevende, fordi det er flere ansatte og flere ledelsesnivåer.

Ulike typer kjedesamarbeid

Vi skal se på følgende typer kjedesamarbeid:

  • frivillige kjeder
  • franchising
  • filialforetak
  • kommisjonærkjeder
  • strategiske allianser

Frivillige kjeder

Frivillige kjeder er kjeder der selvstendige virksomheter av samme sort inngår samarbeid under et felles navn for å oppnå stordriftsfordeler.

Ditt Apotek er et eksempel på en frivillig kjede som består av private apoteker som har valgt å samarbeide. Et annet eksempel på en frivillig kjede er Skoringen. Denne kjeden består av skobutikker fordelt over hele landet.

I frivillige kjeder drar alle virksomhetene nytte av fellestjenester ved å betale en sum til felleskassen. Til gjengjeld får de hjelp til for eksempel innkjøp, markedsføring, juridisk assistanse og personalopplæring.

Prosesser og beslutninger kan ofte ta lengre tid når flere skal samarbeide. De som er med i et kjedesamarbeid, må følge strategien som flertallet har bestemt. For eksempel kan det hende du må delta i en felles markedsføringskampanje, til tross for at produktet allerede selger godt hos deg.

Franchising

Franchising er et lisenssystem der eieren av et produkt eller et konsept gir selvstendige virksomheter rett til å distribuere produktet, og til å benytte et innarbeidet navn på virksomheten, mot en prosentvis del av omsetningen.

Eksempler på franchisekjeder er Rema 1000 og 7-Eleven.

Franchising innebærer å innrette seg etter felles retningslinjer. For eksempel kan franchiseeieren bestemme at franchisetakeren skal innrede lokalet på en spesiell måte, ha et spesielt produktsortiment og tilfredsstille visse kvalitetsnormer.

Filialforetak

Et filialforetak er en gruppe detaljister som har samme ledelse og felles eier, men som drives som selvstendige enheter.

Selskapet eier den lokale enheten, investerer det som er nødvendig for å starte drift, og ansetter de personene som skal drive på hvert sted. Eieren har både kontroll over og ansvar for hele driften.

Eksempler på filialkjeder er Dressmann, Carlings og Bik Bok, hvor Varner-Gruppen er eier. Andre eksempler er bokhandlerkjeden Notabene. Tidligere hadde banker som DNB og Nordea mange filialer rundt om i Norge.

Tenk etter

De store bankene har tradisjonelt hatt mange filialer over hele landet, men nå er det ikke så mange igjen. Hva er årsaken, tror du?

Denne typen samarbeid har først og fremst økonomiske fordeler, som bedre innkjøpsbetingelser.

Noen virksomheter er en kombinasjon av filialforetak og franchise. Blant restaurantene til Peppes Pizza er cirka halvparten filialer, mens de resterende er basert på franchisedrift.

Kommisjonærkjeder

I en kommisjonærkjede er det kjedeeieren som eier butikkene. Daglig leder er ikke ansatt i kjeden, men er selvstendig næringsdrivende. Vedkommende får en fast prosentandel av inntjeningen.

Et eksempel på en kommisjonærkjede er Burger King, som eies av King Food AS. Selskapet tilbyr både franchising og drift som kommisjonær av Burger King-restaurantene. Som kommisjonær vil King Food AS eie Burger King-restauranten, mens en annen drifter den – i motsetning til ved franchising, der franchisetakeren selv eier restauranten.

Strategisk allianse

Med strategiske allianser mener vi samarbeid mellom to eller flere selvstendige aktører. Strategiske allianser er ofte det vi kaller , for eksempel et reisebyrå som allierer seg med ulike aktører alt etter hva kunden ønsker.

Ny teknologi har gjort det enklere for aktører å samarbeide, og det er derfor blitt mer vanlig med strategiske allianser.

Skal du for eksempel bestille en reise hos et reisebyrå, kan reisebyrået inngå ulike strategiske allianser. For å kunne tilby deg en pakkereise, kan reisebyrået inngå en strategisk allianse med en turoperatør, et kredittkortselskap, et leiebilfirma og et hotell. Når en annen kunde bestiller reise, kan det være aktuelt med andre strategiske allianser.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 19.11.2020