Gullbarbie - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Gullbarbie

Hver dag utsettes vi for veldig mange kommersielle budskap. Disse inntrykkene kan påvirke hvordan vi ser på oss selv og andre. Gullbarbie er en versting-pris som går til den aktøren som får unge til å føle seg verst. Jobb med oppgaven om denne prisen.

Press, som er ungdomsorganisasjonen til Redd Barna, står bak prisutdelingen Gullbarbie. Hvert år deler Press ut Gullbarbie-prisen til den aktøren som får ungdom til å føle seg verst.

Gruppeoppgave

  1. Diskuter tilfeller der dere mener markedsføringen er uetisk.

  2. Se tidligere vinnere på gullbarbie.no. Hva tenker dere om de tidligere vinnerne?

  3. Hvem ville dere ha gitt prisen til? Begrunn svaret.

  4. Ønsker dere å nominere én eller flere kandidater til Gullbarbie-prisen, kan dette gjøres dette på gullbarbie.no.

Ha gjerne en felles refleksjon og diskusjon i klassen til slutt.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 26.05.2021