Serviceundersøkelse - Kultur og kommunikasjon (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Serviceundersøkelse

Du skal være "mystery shopper" og besøke to butikker. Oppgaven din blir å beskrive og sammenligne de tre formene for service: materiell service, systemservice og personlig service.

Oppgave

  • Du skal skrive en rapport om samhandlingen mellom kunder og salgsmedarbeideren i to butikker.

  • Du kan innlede rapporten med å beskrive teorien om service og de tre servicetypene: materiell service, systemservice og personlig service. Illustrer med bilder fra butikkene du er i, for å understreke det du skriver om i teksten. Du må alltid spørre betjeningen i butikken om du får lov til å ta bilder av interiøret og eventuelt betjeningen.

  • Rapporten skal beskrive og sammenligne de tre formene for interaktiv markedsføring i to butikker.

  • Lag et skjema med følgende punkter: dårlig, middels og bra.

Materiell service, ytre faktorer

Hvordan framstår butikken og personalet? Det første kunden legger merke til, er

  • om det er ryddig i butikken
  • om butikken er godt rengjort og vedlikeholdt
  • bekledningen til dem som jobber der
  • hvilke skilt og plakater som er i butikken
  • vareplasseringen

Systemservice, rutiner og systemer

Så kan du vurdere følgende tre punkt:

  • vareutvalget (er det for eksempel mye som er utsolgt?)
  • ventetiden for å bli eksepedert
  • bemanningen

Personlig service, "sannhetens øyeblikk" og menneskekunnskap

Her kan du se på

  • hvordan betjeningen hilser på kunden
  • produktkunnskapen til betjeningen
  • om betjeningen lykkes med å forstå kundens behov
  • kroppsspråket til betjeningen
  • salgsavslutningen

Relatert innhold

Fagstoff
Interaktiv markedsføring

Kundekontakt, eller samhandling mellom deg som salgsmedarbeider og kunden, kaller vi interaktiv markedsføring. Vi skal lære mer om det her.

Skrevet av Caroline Eriksen Krilic.
Sist faglig oppdatert 15.10.2021