Undervisningsopplegg i dans, vg3
Oppgaven er todelt og består av en teoretisk del der du skal fordype deg i dansesjangeren, og en praktisk del der du skal lage en dans sammen med gruppa, som dere skal filme. Begge disse delene skal dere sette sammen til ei videoinnlevering.
Teoretisk del
Hvor og hvordan oppsto denne dansesjangeren?
Hvor og hvordan blir dansesjangeren praktisert i dag?
For å få et helhetlig bilde av opphavet kan det være naturlig å trekke inn historie- og samfunnskunnskap om landet eller området der dansen oppsto. Denne delen går det derfor an å jobbe tverrfaglig med.
Praktisk del
Dansen skal samsvare med dansesjangeren.
Dansen skal vare i minimum 1,5 minutter.
Alle i gruppa må delta, men alle trenger ikke å gjøre det samme. Start med å finne ut hva hver enkelt på gruppa er gode til, og planlegg dansen ut ifra det.
Utfordre dere selv og husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger.
Hent gjerne inspirasjon fra ulike kanaler og sosiale medier, men unngå å kopiere hele danser.
Bruk relevante rekvisitter og kostymer som passer med sjangeren, dere skal også begrunne hvorfor dette er relevant.
Som i vg1 og vg2 skal du lage ei videoinnlevering. Den skal inneholde følgende:
Introduksjon med presentasjon av de selvvalgte læringsmålene. Her må du begrunne hvorfor du har valgt disse målene. Denne delen er individuell.
Presentasjon av det gruppa har jobbet med i den teoretiske delen. Du velger selv hvordan du presenterer dette. Velg den måten som gjør at du får vist fram kompetansen din. Denne delen kan du enten gjøre sammen med gruppa di eller individuelt.
Videoklipp av dansen. Denne delen gjør du sammen med gruppa di.
Egenvurdering med utgangspunkt i læringsmålene. Denne delen er individuell.