Lever du i ei filterboble? - Kommunikasjon og kultur 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Lever du i ei filterboble?

Utforsk hvordan algoritmene på sosiale medier kan skape filterbobler.

Vi vet at til sosiale medier påvirker hva slags innhold vi får opp der, basert på data som blir samlet inn om brukerne. Dette har ført til begrepet . Algoritmene er forretningshemmeligheter, så det er vanskelig å vite hva de baserer seg på. De blir også justert og utviklet hele tiden, så vi vet ikke akkurat hvordan de sorterer ditt innhold på sosiale medier.

Hva slags innhold lar algoritmene deg se?

  • Gå sammen i par, der dere sammenlikner hva slags innhold som kommer opp som anbefalinger og i nyhetsfeeden på sosiale medier dere begge har profiler på, og som dere er komfortable med å dele.

  • Be også om å få se innholdet i de samme sosiale mediene hos en voksen du kjenner. Hvor likt eller forskjellig er innholdet med det du finner på dine sosiale medier?

  • Vil dere si at eksperimentet bekrefter eller avkrefter teorien om filterbobler?

  • Diskuter påstanden: "De sosiale mediene gir oss forskjellige verdensbilder".

Skrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 02.03.2021