Produktutvikling og det utvidede produktet - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Produktutvikling og det utvidede produktet

Det er ikke bare selve kjerneproduktet som skal utvikles – alle elementene som inngår i et produkt, må ivaretas i produktutviklingen. Noen av disse «utvidede produktene» er svært viktige for en god kundeopplevelse.

Det utvidede produktet

Figuren under viser hvilke andre deler enn kjerneproduktet som kan inngå i et produkt.

La oss se på et eksempel på det utvidede produktet:

En frisør har hårklipp som sitt kjerneprodukt, og selvsagt driver frisøren stadig produktutvikling av dette kjerneproduktet. Men i tillegg til å utvikle kjerneproduktet, vil frisøren utvikle de andre elementene som også inngår i tjenesten. Det kan være valg av gode hårpleieprodukter som frisøren bruker, gir opplæring i og tilbyr for salg.

På samme måte vil all annen type opplæring som frisøren gir til sine kunder, være en del av det utvidede produktet. Når frisøren har lært noe nytt, kan han videreformidle denne kunnskapen til kundene sine. Dette blir en form for produktutvikling som ikke går på selve kjerneproduktet, men på andre deler av produktet.

Skrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 29.05.2018