Hopp til innhold
Fagartikkel

Komponentene i en logo

Symboler og typografi er de viktigste delene i en logo. Når du formgir og velger egenskaper for symboler og bokstaver, avgjør det kvaliteten på logoen.

Fire kategorier funksjonelle logoer

Logoer som passer inn under en av de fire kategoriene nedenfor, er ofte velfungerende logoer:

  • et symbol som forestiller noe du lett kan kjenne igjen
  • symbolet er veldig stilisert eller geometrisk i formen
  • symbol bestående av en forbokstav
  • en typografisk logo som er basert på en forkortelse på opptil fire bokstaver

Tenk over

Hvilke kategorier tilhører de ulike logoene nedenfor?

Symbol og typografi

En logo består vanligvis av to deler, typografi og symbol. Den typografiske delen består gjerne av hele eller forkortelsen for navnet på firmaet. Symbolet er ofte stilisert fra et foto av noe figurativt, den er en geometrisk figur eller en bokstav inni en form.

Den viktigste grunnen til å bruke både hele navnet og et bilde er at disse to utfyller hverandre. Navnet og ikonet eller symbolet skal ofte vises sammen, men må kunne fungere hver for seg.

Symbolet skal være så enkelt og tydelig som mulig, så det vises godt, selv når det har veldig lite plass. Det vil ofte skille seg mer ut fra andre symboler enn et navn, nettopp fordi det er et bilde og ikke en lang samling bokstaver. Tenk på “svosjen” til Nike eller skjellet til Shell.

Tidligere var det enklere å klare seg uten et enkelt lite symbol eller monogram som kunne fungere som symbol.

Når du designer logoer i dag, må du til og med tenke på de ørsmå merkene som står i fanen på en nettleser. De er typiske eksempler på at symbolet skal kunne stå alene, og likevel kunne identifiseres av målgruppa. De kalles favikoner.

Bokstav som symbol

I senere år er det blitt stadig vanligere å bruke bare en forbokstav: A-en til Amazon eller en forbokstav som settes i ei form, altså oftest en hvit bokstav på farget bunn, som F-en til Facebook eller K-en i Circle K.

Noen ganger brukes også to til fire bokstaver. Nettordboka Word Reference bruker både W-en og R-en. Selskaper med navn som i virkeligheten er en forkortelse, bruker den gjerne som symbol. NRK, DnB, Coop og IKEA er kjente eksempler på dette. Alle disse står egentlig for noe annet, men er så etablerte at mange av oss ikke vet hva de er en forkortelse av.

Skal du lage et monogram, bør du ta utgangspunkt i skriften du har valgt til navnedelen av logen din, men om du tenker å bruke et symbol, kan du like gjerne begynne med det og la det være bestemmende for typografien og farger i resten av logoen.

Utforming i svart og hvitt

Skal du utarbeide en logo, er det viktig å få den på plass i svart og hvitt først. Da kan du fokusere på å få til en enkel logo som fungerer formmessig. Når en hvit eller lys bokstav settes på en mørkere bunn, sier vi at den er negativ. En logo skal kunne fungere både som positiv og som negativ.

Så kan du begynne å jobbe med farger. Du bør altså vente med å jobbe fram en fargepalett til logoen er klar. Det er likevel ikke noe i veien for å lage en palett i forbindelse med research og moodboard, og så komme tilbake til den når logoen er klar.

Tenk over

Hvordan ser du for deg fargene på noen av disse logoene i svart og hvitt?

Logobook.com: En samling logoer i svart og hvitt

De mest innovative og internettbaserte merkevarene våger å leke med logoen fra tid til annen. Google er kanskje det mest kjente eksempelet på akkurat dette med sine doodles, som dukker opp i forbindelse med merkedager eller at noe skal feires.

Relatert innhold

Fagstoff
Ikoner og symboler i grafisk design

Ikoner er visuelle forenklinger av virkeligheten, mens symboler er abstrakte tegn som krever at man har lært betydningen for å kunne forstå dem.

Skrevet av Andrea Søndervik.
Sist faglig oppdatert 03.01.2019