Firmaprofilering og logo - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Firmaprofilering og logo

Som enkeltpersoner presenterer vi oss visuelt ved bruk av symbolske markører. Det gjelder både hva vi har på oss, og hvilke ting vi omgir oss med. Firmaer eller organisasjoner presenterer seg ved hjelp av en visuell profil.

For firmaer og organisasjoner er det viktig å ha en grafisk profil som representerer det de står for, og som gjør at de blir gjenkjent som et merke. Det viktigste i den grafiske profilen er selve kjennetegnet for bedriften eller organisasjonen: logoen.

Les om merkevare i artikkelen fra Store norske leksikon (snl.no)

Det typiske for en merkevare er at merket gir en tilleggsverdi i forhold til varen for øvrig. Fenomenet blomstret opp fra slutten av 1800-tallet, i takt med forbedringen av transportmulighetene. Nasjonale, senere globalt markedsførte, merkevarer utkonkurrerte etter hvert lokale, ved hjelp av reklamemedia som presse og etter hvert kringkasting.

Formålet med utformingen av en logo og visuell profil for en bedrift er ofte for å styrke bedriften som merkevare og gjøre det tydelig hva den står for. Selv om bedriften har en logo blir den ikke nødvendigvis en merkevare.

Det er likevel noen kjennetegn for kvalitet som går igjen når du skal lage en logo:

  • Den må skille seg ut.
    Det er lov å la seg inspirere, men ikke å kopiere. Da stjeler du andres kreativitet!
  • Den må være enkel og lett å huske.
    En tommelfingerregel er å framheve kun ett særtrekk i en logo, ikke flere.
    Dette krever lite detaljer og få farger.
  • Den må være skalerbar.
    Tekst og ikon må være tydelig i både små og store størrelser.
    Dette krever at den produseres som vektorgrafikk.
  • En god logo har maks to tydelige fonter.
    Skriften som brukes, må også passe sammen med ikonet.
  • Farger og former må gi de riktige assosiasjonene.
    Logoen må si noe om hvem bedriften er og hva den står for.
  • Den må representere avsenderen på en god måte.
    Bruk det du kan om farge- og formsymbolikk.
  • Den må være tidløs.
    For å etablere et merke må logoen være varig, så vær forsiktig med trender!
  • Den må fungere både i farger, gråtoner og svart-hvitt.

Oppdragsgiver og målgruppe

Når du får i oppdrag å lage en logo, bør du først finne ut hvem oppdragsgiveren er:

  • Hva står oppdragsgiveren for?
  • Hva produserer oppdragsgiveren?
  • Hva er oppdragsgiveren god til?
  • Hvordan ønsker oppdragsgiveren å bli oppfattet?

Det er også av interesse i å finne ut hvem som er målgruppen for oppdraget.

  • Hva appellerer til målgruppen?
  • Hva forventer de av oppdragsgiveren din?

De fleste setter nok pris på at det er renslig hos tannlegen, og at tannlegen er forsiktig og nøyaktig. Da bør logoen utstråle det, mens det kanskje er andre egenskaper som bør vektlegges i logoen til en ishockeyklubb?

Idéarbeidet

Jobb grundig med idéarbeidet og tegn mange skisser! Enkelte logoer består kun av skrift, men mange består av et ikon sammen med navnet til bedriften som logoen representerer. Et enkelt og tydelig ikon kan gjøre logoen lettere å huske og kjenne igjen.

Bedriftsnavn i logotypen?

Det kan være fristende å droppe teksten og bare lage et symbol som skal representere bedriften. Du kan sikkert ramse opp mange merker som kjennetegnes kun ved et symbol eller en bokstav?

Enkelte bedrifter kan utelate navnet i logotypen fordi de er veletablerte og godt kjente. Men da de var nyetablerte hadde de et avsendernavn i logoen. De fleste bedrifter blir aldri så kjent at man kan droppe bedriftsnavnet i logoen.

Skrevet av Ellen Johansen.
Sist faglig oppdatert 03.05.2017